Blogg Hållbart engagemang...

Sustainable Engagemang Mapping är en ny kartläggning genomförd av WhisprGroup & Sustainable Brand Insight. De har följt kriterier kring påverkan och influenser på twitterkonton som använt orden hållbarhet, CSR och samhällsansvar under de senaste 12 månaderna. Eftersom det är svårt att mäta trovärdighet valde man att

  • ge andras åsikt om någon en tyngre vikt
  • belöna enträget arbete
  • ge andras prioritering av någon bekräftelse på dess status

De har bearbetat drygt 500.000 tweets i analysen! Visste du till exempel att:

  • 113.000 konton på Twitter talat om hållbarhet under de senaste 12 månaderna
  • Det motsvarar drygt 25% av alla svenska twitterkonton
  • 119.000 interaktioner skett mellan dessa konton
  • 51.500 av kontona hade någon form av dialog med någon annan

Som VD på U&We kan jag inte vara annat än stolt över att vi hamnar på plats 32 bland opinionsbildarna. Vårt gemensamma idoga arbete med att dela med oss av vår egen och andras kunskap och att föra dialog har burit frukt. På U&We vill vi att alla konsulter ska få komma till tals, både i det fysiska rummet, på bloggen, facebook, LinkedIn och på Twitter. Att vi vågade tackar vi Brit Stakston & Nicklas Strand för som, då på JMW, höll en sociala mediakurs för oss under våren 2009.

Eva Karlasson, Vd på Houdini levererade ett par slagkraftiga citat igår:

Hållbarhetstänk ska inte sitta i väggarna, det ska sitta i människorna.

Hos oss tror jag det sitter både i väggarna och i människorna!

Under rapportsläppet framkom förstås synpunkter som kan göra studien bättre och bredare. Sannolikt kommer därför nästa kartläggning att utvecklas och kanske breddas till fler sociala medier än Twitter. Hur som helst visar dagens studie vem som är aktiv på twitter. Så saknar du något företag eller opinionsbildare i listan, berätta för dem att det pratas hållbarhet och kanske om dem på Twitter. Eller i värsta fall – de är helt osynliga i samtalet! Så oavsett vad jag själv anser om Fortums hållbarhetsarbete så får man ju den uppmärksamhet man förtjänar.

Tillsist – Olof Faxander kom för mig i ett helt nytt ljus i gårdagens panel. En modig man, som sett till att rekrytera in personer i ledningsgrupperna som speglar Sandviks verksamhet och därmed gett fler än medelålders vita män från Bollnäs möjlighet att se karriärvägar i bolaget. Men det var kanske inte bara därför han fick lämna Sandvik?

Här hittar du rapporten.

 

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.