Blogg Max - vår modiga oc...

Denna hjältehistoria tog sin början 1968 då Curt Bergfors tillsammans med sin sambo Britta öppnade den första Max-restaurangen i Gällivare som kallades X-grillen. Curt är fortfarande aktiv i bolaget som arbetande styrelseordförande men det är Curts söner Richard och Christoffer som sedan 2002 har det operativa ansvaret.

U&We började jobba med Max 2007 efter att Max jobbat en tid med en av våra kära samarbetspartners Det Naturliga Steget och börjat anamma deras hållbarhetsprinciper. Uppdraget för U&We:s del var inledningsvis att kartlägga måltidernas klimatpåverkan från jord till bord vilket var ett omfattande arbete. Det vi inte visste då var att det arbetet skulle mynna ut i en önskan från Max sida att klimatmärka alla måltider och kompensera för den totala klimatpåverkan. Det var högst innovativt redan när det lanserades 2008 och faktum är att mig veterligen så har ingen annan restaurangkedja följt efter. Det finurliga med klimatmärkningen är ju att Max på så sätt involverar sina kunder i miljöarbetet. Genom att titta på menytavlan kan den klimatmedvetna gästen enkelt välja exempelvis Fiskburgare istället för en Originalburgare och på så sätt både minska sitt eget och Max klimatfotavtryck med 90%.

Pär Larshans från Max på vår gemensamma resa till Uganda 2014

Men Max hållbarhetsarbete är så mycket bredare än klimatet på menyn. Det Naturliga Stegets fjärde princip går ut på att man inte kan handla på ett sätt som gör att andra inte kan tillfredsställa sina grundläggande behov och den principen har Max anammat till fullo. Man har på ett beundransvärt sätt fått organisationen att se bortom alla fördomar för att kunna ta sig an människor med funktionsnedsättningar och människor i utanförskap. Max samarbete med Samhall som inleddes 2007 är ett exempel. Max engagemang i Angeredsutmaningen ett annat. Vad kan vara viktigare och mer relevant idag, samma dag som Sverige stänger sina gränser för många människor i nöd?

Det har varit utmanande men också väldigt givande att arbeta med Max under alla dessa år, inte minst på grund av all uppmärksamhet och alla utmärkelser. Jag tror att det faktum att man är ett familjebolag inte bara gör att man som organisation är snabbfotad och handlingskraftig utan också gör att man tänker långsiktigt och på  generationerna som kommer vilket ju är fundamentalt i hållbarhet. Något annat som jag tror är fundamentalt är att våga gå före och prova sådant ingen annan har provat trots de risker som det innebär och där har ju Max visat gång på gång att man är en modig organisation. Se bara på klimatmärkningen.

Jag och U&We hoppas att få följa med på Max hållbarhetsresa långt in i framtiden. För trots att vår hjälte Max är en ledstjärna på olika hållbarhetsområden finns fler utmaningar att ta sig an. Resan som för oss allra flesta har bara börjat.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.