Blogg Positiv selektiv per...

Tar man del av vad som händer utifrån principen om selektiv perception, dvs sorterar undan allt negativt, noterar jag att en hel del stort och smått som är gott träder fram:
• VW-avslöjandet visar att whisle blowing funkar. Sänder chockvåg till alla fuskande företag att oärlighet kommer fram. Bilindustrin som fossillobbyister omyndigförklarad. Epoken fossil diesel = miljö är slut
• Arla slutar köra på fossildiesel. Istället ska transporter köras på syntetisk diesel från slaktavfall
• Obama säger nej till Keystone XL, oljesandledningen från Kanada. En seger för förnuftet och miljön
• Uppsala divesterar från fossilindustrin. Örebro kommun har redan beslutat. Allt fler städer gör det. Universitet gör det. Pensionsfonder likaså
• Vattenfall lägger ner ett antal tyska kolgruvor i stället för att sälja. Kolet blir kvar i marken. Bismak dock att övriga gruvor ska säljas utan miljökrav
• COOP börjar sälja fula grönsaker. Ett stort steg mot att minska matavfallet. Dessutom 25% lägre pris. När följer de andra kedjorna efter?
• En förskola i Uppsala säljer nästa dags överbliven mat som matlåda till föräldrarna. Genialiskt. Bara 25 kr för en måltid. Borde snabbt kunna växlas upp även till andra förskolor och skolor.
• Årets globala CDP-rapport visar flera framsteg, bl a använder 36% av de nästan 2000 företag som analyserats förnybar energi och 71% har åtgärder för att minska utsläppen. Både siffrorna en ökning från i fjol
• FNs milleniemål som handlade om att minska fattigdom har ersatts av ”Globala mål för hållbar utveckling” inom sjutton områden varav fattigdomsbekämpning är ett. Ett stort och hoppingivande steg och en fantastisk process som nu FNs medlemmar undertecknat
• Lag om att större företag ska redovisa icke-finansiell information, alltså bl a hållbarhet. Äntligen blir idén om tripple bottomline verklighet
• Ökat fokus på att äta mindre med kött. Kanske kommer ökningstrenden att brytas?

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.