Aktuellt Blogg Tågresan - granne m...

Innan jag gav mig av med tåg till Barcelona hittade jag ett gammalt nummer av Fokus. Malte Persson eller någon annan på tidningen hade satt rubriken som drog till sig mina ögon. ”Tågresan är granne med Gud”.

Målet är ingenting, vägen dit är allt

På färden genom Europa hann jag och mina medresenärer med tre olika operatörer i sex olika länder. Servicen var olika och tanken att tid är kvalitet likaså.

  • Stockholm – Köpenhamn går med SJ Snabbtåg, ett tåg som togs ur bruk i Malmö och vi fick skynda oss till ett nytt spår för att byta tåg.
  • Köpenhamn – Köln trafikeras av Deutsche Bahn (DB) och vi tog City Night Line (CNL). För övrigt en utrotningshotad linje som du kan vara med att försöka rädda här.
  • Köln – Bryssel åkte vi med ett ICE-tåg som drivs av DB.
  • I Bryssel bytte vi till franska SNCF och snabbtåget TGV, den dyraste delen av resan. Bryssel – Lyon var den enda sträcka som gick på tid hela vägen.
  • I Lyon fortsatte vi med TGV till Barcelona, och här började förseningarna. Det blev tåg till Perpignan där vi fick byta till buss för vidare färd till målet. Regnovädret som medförde stora översvämningar i området under söndagen & måndagen (28-29 september) gjorde att inga tåg gick.

För att överväga att resa med tåg måste du ha gott om tid eller åtminstone se på själva resan som en del av upplevelsen. Utan förseningar hade resan tagit drygt 31 timmar med våra byten inräknade. Denna gång blev det närmare 34 timmar.

Någonstans mellan Köpenhamn & Köln
På väg till Köln

Är tåg ett civiliserat sätt att resa?

Vi fyra som gjorde sällskap genom Europa har haft en härlig stund tillsammans med prat, skratt, funderingar och hunnit bryta bröd flera gånger ihop. Lunch på SJ snabbtåg, middag i Köpenhamn, frukost i Köln, kaffe på tåget och lunchmacka i Lyon som avslutades med tapasmiddag i Barcelona på en restaurang längs med Ramblan.

Mitt resesällskap Åsa Stenborg
Carin Eriksson & Karin Coster i Bryssel

En fördjupad relation har vuxit fram och vi har även utvecklat nya ord och företeelser. Vi har haft roligt helt enkelt. Dessutom har vi inte behövt genomgå några säkerhetskontroller, faktiskt inte visat våra pass någon gång längs vägen. Vi har kunnat röra oss fritt på tågen och har haft makalösa vyer att blicka ut på. Kölner Dom, modern tågstation i Belgien, flamingos som stod i vattenbrynet när vi närmade oss Perpignon, öppna landskap med kossor och hästar i södra Frankrike.

Den språkintresserade har fått sitt lystmäte tillgodosett eftersom det är bra att förstå danska, kunna prata tyska, franska & spanska och endast med viss möda klara sig på engelskan. På tåget genom Bryssel kom även all information på flamländska, utöver tyska, franska och engelska.

Tid att läsa

Malte Persson, Fokus, ställer sig frågan varför folk inte längre läser vanliga romaner utan bara vill läsa om mord och våld. Han funderar på om det beror på att vi rör oss i ett alltför snabbt och ”mordiskt” tempo eller beror det bara på att vi vill få bekräftat att världen är ond, så att vi själva framstår i en bättre dager? Han själv tar tillfället i akt och läser en långsam trädgårdsroman av Goethe när han åker tåg genom Sverige. Hans tips till SJ är att inrätta ett tågbibliotek, kanske med böcker som handlar om tågresor eller andra klassiker, vilket skulle kunna hjälpa resenären till tålmodighet på en allt som oftast försenad resa.

Malte tror också att människor visar mer godhet när det åker tåg än flyg. Det fick jag tillfälle att kika närmare på när jag reste hem. För att hinna hem och vara på plats när den nya veckan startade flög jag hem. Det gav mig även möjlighet att jämföra pris, miljöprestanda och kvalitet.

Come on with the monkeys

Nog är det så att flyget går snabbare… när man väl är i luften! Men för att vara säker på att komma till rätt terminal, hinna checka in i tid och komma igenom säkerhetskontrollen var vi på plats på Barcelonas flygplats nästan två och en halv timme innan avgång. Köerna till in-checkningsdiskarna var långa och de flesta ”självbemanningsstolparna” var ur funktion.

Boarding påbörjades ca 30 minuter innan avgång. Flygplanet var fullt och hade säten med mycket litet utrymme mellan sätena, ingenting för långbenta. Vi kom iväg i hyfsad tid och landade utan större försening. Enligt flygbiljetten tar resan 3,5 timme. Tillåter jag mig att titta på restiden Stockholm Central till Barcelona Sants blev restiden närmare 7 timmar. Fortfarande betydligt snabbare än tåget, men nästan det dubbla mot den effektiva flygtiden.

Miljöprestanda, tid och pris

Jämförelsen är gjord på min resa t-o-r Barcelona. Både tågresan och flygresan bokades ganska sent inpå, så man kan säkert hitta både billigare och dyrare resor.

  • Tåget skulle ta 31,5 timme och kostade 3250 kr. Miljöbelastningen blev 0,11 ton CO2e.
  • Flyget skulle ta 3,5 timme och kostade 4470 kr. Miljöbelastningen blev 0,46 ton CO2e.

Givetvis kompenserar jag för mig resa både dit och hem. Vill du också göra det kan du räkna på din flygresa och klimatkompensera här.

Tips för ökat tågresande

En gemensam bokningssite för alla tåg! I Europa åtminstone. Det är svårt att boka en tågresa i jämförelse med att boka en flygresa, i alla fall om du ska åka mellan och igenom olika länder.

Tips för dig som vill åka tåg i Europa

Börja med att söka på resvägar på Deutsche Bahn. Där hittar du hela resrutten och olika alternativa resvägar.

Boka därefter allt som är möjligt via dem, t.ex. City Night Line (CNL), ICE m.m. Om du ska åka nattåget CNL måste du göra det innan slutet av november då det är tänkt att den ska läggas ned. Och är ni en grupp om fyra, boka hela cupén genom ett 4-personers tillägg på 40 Euro.

Därefter bokar du resten. Vi åkte med franska SNCF och även om du väljer engelska som språk hamnar du förr eller senare på en fransk sida. Så ha alltid ett Google translate-fönster öppet för säkerhets skull, om du inte är duktig på franska förstås.

När du bokar – ange både din e-postadress och ditt mobilnummer. Då kommer du att få information om eventuella förseningar längs med vägen. Gäller i alla fall DB & SNCF som informerat oss under vägen samt bett om ursäkt för den stora förseningen i södra Frankrike vilket var långt över den kvalitet SNCF vill erbjuda.

Efter lite sökande har jag även hittat det svenska Europatåget som jag inte har någon erfarenhet av. Kanske kan de vara behjälpliga både med bokningar och idéer. Annars är facebookgruppen Tågsemester en källa till tips och uppslag.

KOMMENTERA

2 Replies

  1. Som du nämner Ellinor så finns det utöver pris, tid och miljöpåverkan annat att väga in vid val av transportmedel.

    Det jag själv uppskattar mest på tåget är: möjligheten att kunna röra sig fritt, kontakten med andra människor som är öppnare på ett tåg än ett flyg (oklart varför men mina egna empiriska studier under många år ger detta) samt den påtagliga kopplingen till de länder man passerar igenom (när tåget går genom Frankrike så känns det verkligen att man är i Frankrike men om man flyger över Frankrike så känns det inte på något särskilt sätt).

    Jag hoppas innerligt att det kommer en websida där man kan boka kors och tvärs på ett språk man förstår. Att det är krångligt att boka tågresor jämfört med flyg tror jag är en anledning att folk väljer flyg före tåg.

Your comment has been successfully submited.