Aktuellt Blogg Vem vinner - Ferry e...

Björn Ferry åker inte och kommenterar OS i Sydkorea eftersom han inte vill flyga för klimatets skull. Elon Musk vill bygga elbilar och rädda klimatet, men samtidigt flyga till Mars. Vem gör rätt? Vem sitter på lösningen?

Foto:Patrick Trägårdh
Foto: Wikipedia

Är på väg från en presentation som Ingenjörer för miljön anordnat om elflyg. Mycket intressant och spännande som på ett ganska tekniskt sätt visade att flyg inte i sig själva är energiineffektiva utan mycket väl kan transportera oss långa sträckor också med eldrift. Kanske inte över Atlanten men väl till Oslo för en elkostnad motsvarande 10 kr.

På kontoret hade vi en diskussion kring flyg idag. Bakgrunden är att vi samtliga är helt överens om allvaret med klimathotet men drar delvis olika slutsatser om hur vi gör kring just flyg. I artikeln lyfter Björn Ferry upp att flyget står för en stor del av en persons klimatpåverkan om man så bara flyger en gång per år, och en helt dominerande del om man långflyger.

Samtidigt pekar mycket på att få, som har ekonomiska möjligheter, kommer sluta flyga pga av hänsyn till klimatet, flyget ökar kraftigt globalt. Sverige är ett bra exempel på att kunskap inte hjälper, vi vet mycket väl att flyga påverkar klimatet men vi flyger mer än någonsin. Jag själv är ett annat bra exempel på samma sak, jag är mer än medveten om klimathotet men flyger ändå. Samtidigt har jag flera kollegor som inte flyger alls, så vi gör personliga val i denna fråga.

Att flyga med dagens teknik har stor klimatpåverkan och fler och fler flyger. Flyget erbjuder möjligheter som få andra transportslag och är dessutom i många fall billigare än andra transportmedel. Utveckling pågår för att öka effektiviteten hos befintlig flygteknik och spännande initiativ finns för att få eldrift i passagerarflyg.

Så idealisten inom mig säger att vi alla borde göra som Ferry och genast sluta flyga. Realisten säger att inte tillräckligt många kommer att avstå från flygets möjligheter. Optimisten säger att tillräckligt många kommer välja att avstå för att politiska initiativ som begränsar dagens flygande kan bli möjliga, samtidigt som teknikutvecklingen gör att vi inom ett par decennier kan få flyga utan att sabba planeten. Oavsett allt annat bör företag vars anställda flyger alltid klimatkompensera – det är det minsta man kan göra.

Your comment has been successfully submited.

Kommentera