Blogg 2 ggr goda idéer...

Decembertider och därmed maraton-tittande på Musikhjälpen. Musikhjälpen är ett samarbete mellan P3 Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen. Konceptet är enkelt. Tre programledare bor i en glasbur och sänder därifrån radio och TV dygnet runt i 144 timmar. Programidén går ut på att engagera unga lyssnare och tittare i humanitära katastrofer där varje år har sitt tema. Under tiden får programledarna besök av artister och kända personer som också engagerar sig i kampen. Insamlingen bygger på publikens låtönskningar som också utgör all musik i programmet.

När Musikhjälpen sändes i Sverige för första gången 2008 samlades drygt 3 miljoner kronor in till människor på flykt. 2009 var temat malaria och insamlingen landade på 5,7 miljoner kronor. Året därpå gick den insamlade summan om drygt 12 miljoner kronor till kampen mot handel med barn och 2011 handlade Musikhjälpen om flickors rätt att gå i skolan. Då samlades drygt 18 miljoner kronor in.

Varje dag dör 2000 barn på grund av smutsigt vatten, brist på toaletter och dålig kunskap om hygien. Det är mer än ett barn i minuten. Därför, uppger Musikhjälpen, går 2012 års insamling till kampen för att barn i slummen ska få tillgång till rent vatten.

Det är gott. Vi på U&We vet något annat som renar vatten och räddar liv samtidigt som det ger klimatnytta genom att minska behovet av ved, träkol och andra bränslen: Solvatten!

Bra va?

//Maria

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.