Blogg #7 ABSOLUT mer än b...

#7 Under förra året gjorde jag och min kollega Mårten Lind ett besök på the Absolut Company’s kontor i Åhus för att prata om hur klimatkompensation genom våra Plan Vivo-certifierade skogsprojekt går till. Då vi var lite tidiga fick vi slå oss ned i receptionen och vänta. Det var nog det mest imponerande väntrummet jag har befunnit mig i. På en mängd piedestaler stoltserade ABSOLUT VODKA-flaskor som riktiga små konstverk, allt från ”ABSOLUT WARHOL”, designad av konstnären i egen hög person, till begränsade upplagor som hyllade olika städer. Min favorit var ABSOLUT NEW ORLEANS, en vodka med mango- och svartpepparsmak där pengarna för försäljning gick oavkortat till välgörenhetsorganisationer runtom i USA:s Gulfkust för att återuppbygga skadorna efter orkanen Katrina.

ABSOLUT VODKA är kanske ett av de mest kända namnen i spritindustrin, men hur många känner egentligen till hur de jobbar med miljöfrågor? Svaret är att de har ett ambitiöst och gediget arbete som går långt tillbaka i tiden. Det kan mina kollegor på U&We vittna om som under nästan 10 år samarbetade med tidigare ägaren Vin & Sprit, ett arbete som bland annat innebar att kartlägga ABSOLUT:s miljöpåverkan som även klimatkompenserades genom våra Plan Vivo-certifierade skogsprojekt i Mexiko och Mocambique. Vår grundare Johan Ununger, nu VD på Saltå Kvarn, satt även inhyrd som miljöchef under en tid.

Nu ägs the ABSOLUT Company av Pernod Ricard, men alla ca 100 miljoner liter vodka som årligen produceras i Åhus sker fortfarande med insats av skånska bönders veteodlingsexpertis. Som besökare märktes det snabbt vilken betydelse företaget har för regionen. T.ex. tog vår engagerade taxichafför en ganska lång omväg (kostnadsfritt!) för att visa oss destilleriet, förmodligen det mest energieffektiva i världen. På det lokala konditoriet där vi tog en fika fick vi också intrycket att varenda invånare i Åhus hade någon sorts anknytning till ABSOLUT. Kanske inte så konstigt då företaget funnits på samma plats i 500 år? Mitt intryck efter besöket är att the Absolut Company är en mycket ansvarsfull aktör som har lyckats kombinera det bästa av det lokala och globala.

Hur gick mötet då? Jo, resultatet kan ni läsa om här.

//Johanna

Detta är inlägg 7, dvs dag 7 i initiativet #blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg om dagen i 100 dagar med start den 1 mars 2014. 

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.