Blogg Alla har råd...

#52 För några veckor sedan höll jag en presentation på ett företag om den senaste klimatforskningen och vad FN:s klimatpanel, IPCC presenterat förra hösten. Det var en tung presentation, för mycket domedagskänsla. Jag kände det var viktigt att försöka komma med något positivt mot slutet. Jag hade en bild om vad företag kan göra: Förnybar energi, trädplantering mm. Så jag avslutade i alla fall positivt. När vi kom till frågor och svar var publiken ganska tyst. VD:n ställde en viktig fråga om effekterna som jag besvarade. Men sedan var det en kvinna som kom med den så vanliga invändningen, något i stil med: ”Människor har inte råd att göra det som krävs”. Jag tänkte till en kort sekund och valde sedan den enkla vägen och svarade att det naturligtvis behövs politiska beslut om miljöskatter etc. Kvinnan var nöjd med svaret.

Så här i efterhand har jag tänkt efter, var verkligen mitt svar okej? Visst, självklart, vi behöver mycket kraftfulla politiska beslut om vi ska klara att minska utsläppen med 80% till 2050, men globalt ökar utsläppen fortfarande och att politiska ensamt ska klara detta är nog inte realistiskt.

Jag borde ha svarat kvinnan: ”ja, nästan alla människor har råd. För kostnaden längre fram är så mycket högre”.

Det är dags att vi inser att vi inte längre kan luta oss tillbaka och räkna med att politiken klarar det själv. Företagsansvar och medborgaraktion de närmaste åren är avgörande för att vända skutan. Spaceship Mother Earth behöver en ny riktning, ledarskap för klimatet behövs överallt i affärslivet och vardagslivet.

Men för att detta ska ske måste alla vi är kunniga i klimatfrågor bli bättre pedagoger. Ska vi engagera människor i klimatarbetet måste det bli lustfullt och något positivt. En presentation som presenterar klimathotet kommer inte skapa aktivitet. Forskare, politiker och miljöorganisationer, samt även vi som klimatkonsulter måste bli bättre på att kommunicera det positiva med att ta klimatansvar: ”Bli en del av den klimatsmarta lösningen”.

Fler företag behöver våga kommunicera – detta är vår bästa ”klimatprodukt”. Hos klädbutiken behövs en hyllvägg med kläder tillverkade med förnybar energi. 100 krogar som kör en gemensam kampanj ”Ät klimatsmart lunchmat – dessutom hälsosammare och du får fem kronors rabatt”. Hos TV3 och TV4 kompletteras utbudet med shower där kända människor visar sin handling och berättar om sitt miljöengagemang.”

Gör vi detta till något positivt så har alla råd att bidra.

För i verkligheten har ingen råd att inte agera. Klimatförändringarna handlar inte längre om våra barnbarn – vi vet att klimatförändringarna kommer att drabba oss själva, om fem år, femton år och 25 år. Svaret är därför att vi alla har råd att göra vad som krävs.

Detta är inlägg #52 i initiativet #blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg om dagen i 100 dagar med start den 1 mars 2014
Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.