Blogg Barnarbete hos COOP ...

Ur varumärkessynpunkt har de senaste dagarna varit intressanta. COOP berättade i sin hållbarhetsredovisning att de har problem med flera av sina underleverantörer. Bland annat förekom barnarbete och låsta branddörrar. Det fick stort utrymme i media. Man är öppet om det och säger att man vill göra något åt det. Det inger förtroende. Den självklara slutsatsen för en journalist blir då att de andra företagen i branschen borde ha motsvarande problem. Följaktligen kontaktas ICA och Åhlén och då kommer det fram att det är så. Men Ica är inte villig att berätta om hur många fall av arbetsmiljöanmärkningar man har på sina leverantörer och man svara defensivt och undvikande.
Alltså: Genom att berätta öppet tjänar COOP varumärkespoäng och uppnår samtidigt att konkurrenterna förlorar genom att de blir tagna på sängen och pressas att lämna svar. Bilden blir att dessa velat förtiga fakta, vilket inte inger förtroende. Skickligt av COOP! Ett renodlat case av hur transparens kan fungera.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.