Blogg Beteendeförändring...

#96

Mantrat att bygga mer väg för att bygga bort trafikpropparna håller inte längre. Att bygga nya vägar för att lindra trafikstörningar kan liknas vid att införa ytterligare en lördag i veckan för godiskrävande barn.  Jag tror inte att det är rätt väg att gå. Vi måste alla istället jobba med pudels kärna – beteendeförändring.

Biltrafiken i de centrala delarna av Stockholm fortsätter att ligga på den nivå den legat sedan trängselskatten infördes 2007. Samtidigt fortsätter cyklisterna att bli fler. Runt 150 000 cyklister cyklar i innerstaden varje dag. Ökningen på tio år är nästan 75 %.

Det naturliga kan man tycka att är då att cyklisterna bereds mer plats.

Detta tycker ansvarig politiker trafikborgarrådet Ulla Hamilton att man kan vänta med (se DN-artikel). Hennes motivering är att en eventuell ökad framtida yrkestrafik måste beredas plats. Med motiveringen att ”ju mer folk som flyttat till Stockholm ju mer nyttotrafik blir det”. Utifrån kan det ses som om Stockholms trafikplanering bygger på en enkel excelsnurra. Antal nyinflyttade i Stockholmsregionen ger x % ökning av yrkestrafiken. Som parentes kan sägas att det är kranskommunerna som växer, Stockholms innerstad ligger på samma nivå som på 1960-talet.

Begreppet yrkestrafik ett mångfacetterat begrepp. Dels så har vi ren transportering av gods och förnödenheter dels så har vi även alla hantverkare och entreprenörer som i hög grad mest transporterar sig själva. För att uppnå en minskning så behövs det sannolikt en hel del verktygslåda av aktiviteter.

Dock finns faktiskt aktörer i yrkestrafiken som har visat att det går att göra skillnad. En av pionjärerna är badrumsrenoveringsföretaget Renoverus. Detta företag har jobbat med ett antal åtgärder:

Mer tid på initial planering. Hantverkarna åker kommunalt och servas med en slingbil som svarar för alla transporter. Detta som ersättning för det traditionella med en bil per hantverkare. Multikompetens hos personalen (t ex snickare utför rörjobb) innebär färre transporter. Användning av miljövänliga/bättre kvalitet/något dyrare byggskivor jämfört med gipsskivor innebär en 300 kg färre byggskivor per standardbadrum – ger också färre transporter. Detta är ett axplock av åtgärder som möjliggör ett förändrat beteendemönster för storstädernas yrkestrafik. Att en högre debiteringsgrad nås (hantverkaren är på plats 08-16) och dessutom får en nöjdare kund då jobbet tar 1/3 kortare tid är positiva bieffekter.

Förebilderna finns låt oss inspireras av dessa.

Mina nyckelaktiviteter:

  • Ta fram ett utbildningspaket med goda exempel och handfasta tips på hur yrkestrafiken kan förändra sitt beteende
  • Separera cyklister från gångtrafikanter
  • Ge ökat cyklistutrymme för att motsvara cyklistökningen under 10 års tid och för att möjliggöra framtida ökning utan svåra personskador
Cyklister och yrkestrafik

Detta är inlägg #96 i initiativet #blogg100 som går ut på att skriva minst ett blogginlägg om dagen i 100 dagar med start den 1 mars 2014

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.