En oroande nyhet är att Coop under första kvartalet minskat sin försäljning av ekologiska produkter med hela 3,5 procent. Produkter inom livs och färskt livs har utvecklats sämre än hos konkurrenterna. Däremot går ägg, barnmat, matfett, mellanmål och kryddor bra.
Det är ett illavarslande tecken om försäljningen av ekologiskt och miljömärkt minskar. Frågan är om det har med Coop att göra eller om det säger något om kunderna. I det första fallet kan man fråga sig om Coop, som är störst på miljöprodukter, blivit lite för självbelåtna och måste börja marknadsföra detta segment bättre. I det andra fallet skulle det kunna vara att priserna måste sänkas för att ekologiskt ska bli ett självklart val för fler. Det är fortfarande för många människor ett stort prisgap.
Blogg Coops ekoförsäljni...
Göran Wiklund
Coops ekoförsäljning minskar
Av:GÖRAN WIKLUND
Your comment has been successfully submited.