Blogg Ekologiskt är logis...

Ekogalan, den svenska ekomarknadens egen Oscarsgala, hölls i Spegelsalen på Grand Hotel idag. Alla var där för att ta del av den senaste statistiken om ekomarknaden och söka skälet till den fantastiska ökningen under 2014.

38% – en ökning som är unik i världen

Några nedslag från dagen följer nedan.

Mejeri fortfarande motorn i dagligvaruhandeln

Ann Freudenthal, Arla Sverige var först ut och konstaterade att de fem trenderna som Christina Cheng spanat fram inför 2014 fortfarande gäller:

  • Priset: prisgapet har minskat under året.
  • Clean Eating: steget att välja ekologiskt är logiskt. Back to basics har satt fokus på rena oprocessade produkter. En av trenderna som fortfarande är mycket stark och kan exemplifieras med rawfood, eko, lokalt, rena råvaror, mindre alkohol & rökning. Helt enkelt mindre ohälsosam mat.
  • Food Identity: mat säger mer om dig än din musiksmak. Ekologiskt är ett sätt att visa medvetenhet. ”Eating is the new shopping.” Under julen 2014 la vi mer pengar på mat än på saker. Intresset att välja eko & svenskt ökar.
  • Happy Health: hälsa är hetast och ekologiskt kopplas i studier till hälsa. Fortsatt trendigt med mindre ohälsosam mat.
  • Giftdebatten: har under året understötts av flera giftlarm, t.ex. med bekämpningsrester i frukt.

För Arla har detta inneburit en fortsatt ökad ekologisk försäljning, förstås. Andelen ekologisk mjölk har ökat från 8,2% (2013) till 12,7% (2014). Jämförs dessa siffror med Danmark så finns tillväxtpotential – där står den ekologiska mjölkförsäljningen för hela 25%.

Tack till Naturskyddsföreningen

Ann passade även på att rikta ett stort tack till Naturskyddsföreningen som knuffat igång denna förändring genom sitt idoga arbete kring eko med kampanjen #byttilleko, bland annat genom reklamfilmen med komikerna Anders & Måns.

Humor befriar

Roligast idag var Svante Kaijser, dagens moderator tillika lantbrukare på Halltorp utanför Trollhättan. Han visade sig vara en riktig citatmaskin och lockade till många skratt. Själv gillade jag bland annat hans berättelse om idolen Gabe Brown i North Dakota som ser sig som en carbon cowboy!

Fantastiska Fotografiska

En personlig favorit under dagen var Paul Svensson. Jag har under året haft förmånen att få samarbeta med honom inom ramen för Hållbara Restauranger – en sann inspiratör!

Paul berättade om sin gröna matfilosofi där han tänker ”nose to tail” i växtriket! Varför? Därför att statusen på råvaran, grönsaksråvaran måste höjas. Om du tänker att någon har odlat moroten som du köper in till din restaurang. Att denna någon lagt ned sin själ i att få den att växa och mogna, då måste vi börja behandla fler grönsaker än sparrisen med respekt.

På Fotografiska vänder de på proportionerna och serverar:

  • Rödbetor med smak av spätta
  • Morötter med smak av ekologisk kyckling

Några highlights från marknadsrapporten

  • Systembolaget är årets raket och har ökat den ekologiska försäljningen med 83%
  • Attitydförändring bland konsumenterna – vi frågar oss inte varför ekologiskt, utan varför inte ekologiskt!
  • Efterfrågan har varit så stor att det uppstått brist i vissa kategorier, t.ex. ägg, fläskkött & kyckling
  • Offentlig sektor har uppnått det nationella målet på 25% ekoandel – 26,4% enligt Ekowebs beräkning
  • Sex kommuner har nått 100%

Vill du läsa eller höra mer om utvecklingen av ekomarknaden hittar du intervju med Cecilia Ryegård på Sveriges Radio, artikel i DN och i SvD. Du kan även kolla in #ekogalan på twitter där en hel del kommentarer finns.

Själv kommer jag somna med ett leende på läpparna efter en glad dag på en härlig gala som har sprakat och glittrat. Ekologiskt är glammigt!

Tillsist en bild på ett par riktiga hjältar, vinnare av Årets Omläggare, Jenny och Johan Granefelt på Jussö Gård som ställt om till ekologisk äggproduktion. Utan ekobönderna får vi ingen ekomat i hyllan. Och som Eva Rülf, LRF sa:

”det tar en sekund att välja eko i butikshyllan, det tar ett eller två år på gårdsnivå”

 

 

 

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.