Blogg Ekologiskt inte en t...

Ekogalan 2016 inleds med att LRFs förbundsordförande Helena Jonsson intervjuas av Svante Kaiser. På frågan varför eko är viktigt för LRF sammanfattar hon dagen redan från start!

Marknadspotentialen!

Den svenska ekomarknaden lägger ännu ett historiskt år till handlingarna. I fjol trodde Ekoweb att ökningen 2015 skulle bli 20%. Då tyckte de att de tog i. Deras beräkningar landar på fantastiska 39% och inte ens den meste ekomotståndare kan längre bortse från konsumenternas efterfrågan. Alla vill vara med på ekotåget.

Långsiktighet och schyssta priser

Det kan inte vara hur billigt som helst med eko, anser Helena Jonsson, och det behövs en långsiktig affärsuppgörelse för att bönder ska våga och vilja ställa om. Detta uttryckte Eva Rülf, LRF så klokt i fjol: den sekund det tar att välja eko i butikshyllan tar ett till två år på gårdsnivå.

Fler talare på årets ekogala betonade behovet av långsiktighet och sund prisbildning inom hela livsmedelskedjan. Christoffer Carlsmose på Menigo gick längst och efterfrågade ett omställningskoncept för hela branschen för att öka kronorna till producenten. Hans förslag var som ett pussel med fyra bitar som bygger på varandra:

  • Ökad ersättning till producenten redan under omställningen! Eftersom lantbrukaren behöver hjälp innan omställningen är klar.
  • Kunder kan erbjudas att köpa produkter med lite högra pris och kvalitet.
  • Istället för bidrag beroende av välvilja får vi en konkurrenskraftig produkt att sälja. Christoffer exemplifierar med mjölkkronan bland annat.
  • Ovan delar blir en wIn-win för alla inblandade och en hållbar långsiktig affär.

Redan förra veckan träffades LRF, KRAV, Ekolantbrukarna och Menigo för att prata om detta, att öka kronorna till producenten. Under presentationen bjöd Christoffer in hela branschen att vara med och göra detta – tillsammans – för att få med alla på tåget.

Carl Eckerdahl, chefsekonom på Livsmedelsföretagen, visade ett antal olika studier som visar på att konsumenten är villig att betala mer och att i en perfekt värld borde priset på eko redan ha ökat!

  • Ekologiskt är premium – 73 % säger att de vill betala en del mer och 19 % mycket mer för eko. Betalningsviljan finns!
  • Brist på råvara råder – 41 % av livsmedelsföretagen vittnar om konstant brist och 34 % i perioder.

Vanligtvis ökar priset på råvaran och produkten om efterfrågan är hög och utbudet lågt. Men ekomarknaden verkar vara en imperfekt marknad – priset följer inte gängse bana. Carls förslag på lösning är ”höj priset på ekologiskt” – det skulle glädja Riksbanken!

Dessutom visar en annan studie som Livsmedelsföretagen gjort bland sina medlemmar att:

  • 81 % kommer att bredda sitt ekologiska sortiment
  • 12 % siktar på att gradvis fasa ut eller konvertera det konventionella sortimentet

Vi kan alltså räkna med att efterfrågan på ekologiska råvaror kommer fortsätta öka!

Statistik

Idag släpptes Ekowebs marknadsrapport för 2015. Ekoweb anser att med en fungerande rapportering av försäljningsstatistik finns en grund till marknadsutveckling! Ambitionen sedan start är att rapporten ska vara snabb. Sannolikt är den snabbast i världen. På Biofachmässan i Nürnberg om ett par veckor, släpps IFOAMs rapport för den ekologiska marknaden för 2014! I Sverige saknas statistik för import och export, vilket t.ex Danmark följer och rapporterar. Vår lantbruksminister Sven-Erik Bucht kom till ekogalan och duckade på frågan om behovet av samstämmig statistik, men ville ändå gärna få reda på när vi gått om Danmark.

Så medskicket till politikerna är gör som i Danmark – sätt mål på ekologiskt och se till att SCB samlar in statistik på ekoimporten och ekoexporten. Danmark har följande mål

  • 60 % ekoinköp i offentlig sektor
  • 15% i ekoandel i privat konsumtion
  • tredubblad ekoexport till 2020

Så vad hände 2015

Cecilia Ryegård sammanfattade i slutet av dagen vad som hänt med eko på den svenska marknaden:

  • fler nya produkter
  • alla detaljhandelskedjor har satsat på eko och kopplat det till kampanjer och kraftfull marknadsföring. Eko är en profilfråga!
  • intresset från media har varit stort hela året
  • eko har synts och tagit plats
  • sortimentet ha vuxit på bredden och flera konverteringar har genomförts

Med tanke på den tråkiga händelsen med falskt ekologiskt kött tidigare i veckan, vill man förstå hur ökningen på 39 % kunde komma till stånd. Cecilia gav några olika skäl:

  • svensk råvaruproduktion har ökat, t.ex. ägg, kyckling, mejeri och kött  med mellan 10-30 %. Dirk van der Krogt på Svenskt Butikskött vittnar om att det i vissa fall bara varit att gå ut och hämta in volymer.
  • mer importvolymer har varit tillgängliga, gäller främst vin, kaffe, frukt, grönsaker och spannmål.
  • de nya familjebildarna är positivt inställda till eko
  • att handla eko är ett adderat beteende
  • alla kedjor har idag minst ett bassortiment, där EMV är en viktig del av utvecklingen

Sist men inte minst, en trend i den positiva ekoutvecklingen är kombinationen eko & lokalt, s.k. ”svekologiskt”. Konsumenter vill helst välja svensk och ekologiskt!

  • konsumenten efterfrågar lokala producenter och gillar en historia bakom den mat de köper
  • eko + lokalt ger detaljhandeln något annat att prata om än enbart pris

Prognos för 2016 och 2025

Ekoweb ger oss även en prognos för innevarande år och tio år framåt.

  • 20% ökning
  • 9,4 % ekoandel
  • marknadens värde skulle i så fall vara 25,7 miljarder kronor

Tioårsprognosen är förstås en ännu osäkrare skattning.

  • en fördubblad försäljning på 10 år mot 2015
  • 15 % ekoandel
  • till ett värde på 45 miljarder kronor

Den ljusnande framtid är ekologisk!

Vill du läsa hela rapporten hittar du den här – Ekologisk Livsmedelsmarknad

Vill du följa utvecklingen från i fjol hittar du min bloggpost från Ekogalan 2015 här.

Många nyhetsinslag och artiklar har det gjorts under dagen, bl.a. i DN om att svenskarna snart är bäst på eko.

 

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.