Blogg En riktig sol... jag...
LED-lampor ovanför bloggarens huvud

I Miljöaktuellts nätupplaga kan man läsa om att det pågår en diskussion om huruvida det går att använda LED-belysning i allmänutrymmen. Det finns till och med belysningskonsulter som fortfarande säger att det inte går att installera LED-belysning. Luftfartsverket hade nog tröttnat på den hållningen när de beslutade att byta ut 1080 armaturer i parkeringsgaraget vid terminal 5 på Arlanda flygplats. Hittills har de fungerat precis som utlovat och tillsammans med närvarostyrning förväntar man sig spara 80 % av elförbrukningen så att anläggningen kan betala av sig på knappa fem år.

Enkelt!

Jag är också trött på den konstanta ström av kritik och skepticism tekniker såsom led, solceller, vindkraft och bränsleceller får ta emot. Framtidstekniker har ofta barnsjukdomar men likväl måste någon börja investera i dem, annars förblir de just framtidstekniker.

Luftfartsverket tar sitt ansvar. Max Hamburgerrestauranger likaså genom att bygga nya restauranger med solceller på taket. En eloge till alla företag och organisationer som går före, vägrar lyssna på skeptiker och gör att vi glider allt snabbare nerför lärkurvorna. Ni gör att framtiden känns mer hoppfull och inte minst mindre avlägsen.

KOMMENTERA

4 Replies

  1. Vi ska fortsätta att berätta varje gång vi ser fina exempel på smarta tekniska lösningar som till slut gör oss helt oberoende av fossila bränslen och kärnkraft. Så knäcker vi gnällspikarna till slut. Om bilar är måttligt stora kan vi sätta elmotor i dem. Om vi nöjer oss med 80 km/tim så kommer vi tio mil även med måttligt batteripaket. Har sett en ombyggd Nissan Micra som gått på det viset sedan 1992, 27500 mil. Funderingar finns på en räckviddsförlängare, en liten motor+generator ca 10 kW som går på biogas och laddar batterierna, så man kan köra tills gastanken tar slut.
    Räckviddsförlängarn kan man ha på släpkärran om man vill. När den inte behövs till bilen kan den stå hemma o ladda ström till nätet när det är kallt. Herregud så mycket kraftverk! En kärra till varannan bil i landet ger 2 miljoner x 10 kW. Ger 20000 MW effekt när alla går på samma gång. Faktiskt ungefär hela landets effektbehov nu i april. Men hur får vi gas tillräckligt?

  2. Tack för trevliga räkneexempel. Uppfinningsrikedomen är stor. Sen ska biogasen räcka till alla uppfinningar. Det kan ju som du påpekar bli problematiskt. Ett sätt att dryga ut den och samtidigt dra nytta av infrastrukturen som nu byggs upp för biogas är att tillsätta vätgas, exempelvis från vindkraft & solceller kopplat till elektrolys av vatten. Gasen heter hytan.

  3. Just det! Det ska vi också trumma för och lyfta fram som ett strålande exempel, nämligen Skånetrafikens och Eons gemensamma försöksprojekt i Skåne med två bussar som gick i tre år på hytan. tror det var 2003-2006. Rapport finns.Det fantastiska hände att när man blandade in 8 procent vätgas i biogasen så vann man 25 procent lägre bränsleförbrukning, och inget i bussen behövde byggas om. Vätgas kan tillverkas via elektrolys med el fr vindkraftverk. Nu när fossilbränslepriset är på väg upp på allvar är det dags att trumma för biogas, vätgas, solel och vindel på allvar!

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.