Blogg Ett nödvändigt got...

Hållbarhet är idag ett begrepp som återfinns på de flesta bolags hemsidor i en eller annan form. Genom olika åtgärder och strategier har man hoppat ombord på hållbarhetståget. Man vart är tåget på väg egentligen?
Kanske för en del det är par stationer framåt, det vill säga att reducera sin påverkan på natur och sociala system. En del tänker sig en längre resa och det uttrycks som att de ska nolla sin påverkan. Ett exempel är de företag som avser att blir koldioxidneutrala.

Men hur är det, kommer detta att räcka? Faktiskt inte. Vi menar att företag måste sikta ännu längre. För att illustrera detta har vi myntat ett nytt begrepp: Planetnytta. Hållbarhet innebär i bästa fall att inte medverka till att planetens status försämras. Men med tanke på hur det ser ut på jorden måste ambitionen vara att ha en positiv påverkan på ekosystemen, naturkapitalet och de sociala systemen. Inte att vara mindre dålig utan att göra gott. Planetnytta är att bedriva affärer som ger ett bidrag. Det är alltså att ge mer än man tar.

Hur ska ett företag bli planetnyttigt? Först och främst föreslår vi att planetnytta definieras utefter hela värdekedjan, det vill säga både uppströms och nedströms. Det omfattar den egna verksamheten med också ens affärspartners. Ett sammanhang för att avgöra planetnyttan är att utgå ifrån Planetens begränsningar som Johan Rockströms och hans kollegor definierat och sedan lägga till de sociala begränsningarna som Kate Raworth m.fl. på Oxfam lagt fram för att beskriva en trygg och rättvis utvecklingsbana för mänskligheten på jorden. Ens affärsverksamhet ska alltså vara sådan att man håller sig inom planetens gränser och samtidigt bidrar till utvecklingsmålen.
För att veta sin planetpåverkan krävs att bestämma ett nuläge, så att alla väsentliga externaliserade effekter, både negativa och positiva mäts. Vanligtvis är det fokus på de negativa, men för att undersöka den nettopåverkan man har måste även de positiva aspekterna mätas. Utifrån en sådan analys kommer man att kunna se vilka våra viktigaste områden att ta itu med är. Är det jordmetaller, vatten, barnarbete, arbetsmiljö?

Hur levererar man då planetnytta? Det är exempelvis att återplantera mer skog än vad verksamheten använder, att binda mer koldioxid än vad man släpper ut, att producera mer förnybar energi än man gör av med eller att utöver att betala sina arbetare skäliga löner medverka till att andra människor får det bättre ekonomiskt.

När ett företag bestämmer sig för Planetnytta är det en långsiktig vision, inget snabbrace. Det går inte att nå planetnytta genom att ta i hårdare med ”business as usual”, så mycket kan vi säga. Det kommer att innebära omprövningar av det man gör, djupgående förändring av affärsmodellen, innovationer, nya marknader, nya intressenter och partners. Olika begrepp som förekommer såsom, cradle to cradle, dematerialisering, fossilfria produkter, cyklisk ekonomi, lean, materialpooler är metoder och verktyg på vägen.
Det finns flera som har bestämt sig. IKEA, SKF, Kingfisher, BT, Cap Gemini, Interface är exempel på företag som samarbetar för att utforska hur deras nettoeffekt ska vara positiv.

Men exakt vart tåget mot planetnytta går, det vet inte vi och det finns ännu ingen standard och inga tydliga exempel. De som hoppar på det tåget får själva lägga rälsen. Är det inte spännande?

U&We kommer att ha ett frukostseminarium om Planetnytta 18 februari. Dit är du välkommen för att börja utforska vad er nästa stora vision är.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.