Blogg Masteruppsats om fö...

Under våren har masterstudenten Erika Hultman vid Linköpings universitet skrivit en masteruppsats för programmet ”Science for Sustainable Development” som fokuserar på vilka incitament och drivkrafter som finns hos våra kunder som väljer att klimatkompensera genom Plan Vivo-certifierade skogsprojekt.

Uppsatsen är ännu inte publicerad, men vi har fått ta del av resultaten som för vår del både är mycket positiva och bekräftar den bild vi har av våra kunders engagemang.

I studien intervjuade Erika ansvariga personer på Max Hamburgare, Arvid Nordquist, Naturvetarna, Saltå Kvarn, och Fritidsresor. De frågor som stod i fokus handlade om varför företagen har valt att klimatkompensera, vad klimatkompensationen har lett till för företaget, hur de upplever kundernas engagemang i deras miljöarbete, samt vad de tycker om klimatkompensation genom just träd och skogsprojekt.

Resultaten analyserades mot bakgrund av en litteraturstudie som involverade artiklar om varför företag väljer att anta frivilliga åtgärder för att bidra till hållbar utveckling.

Det visade sig att kundernas svar på flera områden bröt mot litteraturstudien. De främsta drivkrafterna som nämndes handlade om en genuin vilja att ta ansvar för sin klimatpåverkan och att vara en del av lösningen. Något som överraskade Erika var det stora fokus som lades på den sociala nyttan som uppstår i skogsprojekten, som en effekt av att småbrukare får stöd och hjälp att bruka sin mark långsiktigt. Ekonomiska incitament för att klimatkompensera nämndes däremot knappt som en drivkraft trots att ett flertal respondenter vittnade om ökad försäljning och starkare varumärke som ett resultat av satsningen. Något som även stack ut var att det finns en tydlig vilja hos företagen att uppmuntra kunder att göra gott genom att sprida kunskap och värderingar kring klimatfrågan.

Alla företagen arbetar brett med miljö- och klimatfrågan och ser klimatkompensation som en parallell åtgärd som sker samtidigt som utsläppsminskande aktiviteter. Däremot upplevde man det svårt särskilja och kvantifiera vad just klimatkompensationen som enskild åtgärd lett till. Den generella ståndpunkten hos företagen är att plantera träd som metod alltid är en bra åtgärd för att ta klimatansvar och bidra till hållbar utveckling och att det är ett långsiktigt åtagande som de kommer att fortsätta med.

Masteruppsatsen heter ”Offsetting carbon through trees: Driving forces and outcomes of volontary private climate actions”. Håll utkik!

 

KOMMENTERA

2 Replies

    1. Hej
      denna bloggpost har några år på nacken och är skriven av en av våra kollegor på ZeroMission. Vi ska se om vi hittar länk till masteruppsatsen – annars är tipset att du söker på
      Erika Hultman, Linköpings universitet och namnet på uppsatsen – Offsetting carbon through trees: Driving forces and outcomes of volontary private climate actions

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.