Blogg Futerra "sells the s...

U&W [you&we] betonar i de flesta kunduppdrag vikten av att kommunicera eventuellt hållbarhetsarbete. Inte bara i profileringssyfte utan också för att visa upp goda exempel och på så sätt engagera andra att ta sig an hållbarhetsfrågorna. Det är dock svårt att få gehör hos svenska företag och organisationer som ofta är alltför blygsamma och inte förstår att de i många fall ligger i framkant i världen på sina respektive områden. Nu har dock Futerra etablerat sig i Sverige och har som mål att ändra på den saken. En strategi är att i allt högre grad få företag att sprida positiva budskap. Kaj Török, som är en av dem som tagit Futerra till Sverige, säger till Miljöaktuellt att:

”Miljö- och hållbarhetsfrågor har tidigare kommunicerats som allvarliga samvets- och ansvarsfrågor. Istället för piska ska det vara morötter, säger Kaj Török. Du kan inte sälja korv genom att marknadsföra det som död gris, utan du måste sälja den kulinariska upplevelsen, aromen… på samma sätt är det med hållbarhet. Det handlar om att sälja bilden av den framtid vi vill ha.”

På engelska kallar Futerra denna idé för ”Sell the sizzle”. U&W [you&we] köper den.

Senaste Inläggen

KOMMENTERA

One Reply

  1. ”Det handlar om att sälja bilden av den framtid vi vill ha.”

    Ja, visst, ett säljtekniskt och säljpsykologiskt, ovedersägligt axiom – men för varje framgångsrik försäljning är det första steget en tvingande nödvändighet: Kontakt med Köparen! Detta är A&O! Utan kontakt med Köparen, ingen presentation/demonstration av Produkten, inget avslut.

    För försäljning fordras en Produkt – i någon form.

    Hur ser den Produkt ut som här åsyftas? Det vore spännande med förslag – då tron på Produkten är för säljaren det första, helt avgörande kriteriet för tändande av nödvändig inspiration och entusiasm, och därav följande lyckosam KundKontakt/Försäljning …

    Spännande vore att höra Kaj Töröks Produktbeskrivning – om möjligt!!!

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.