Blogg Ge tillbaka mer...

De hållbarhetsledande företagen börjar söka sig mot nästa steg i sitt ansvar mot samhället och jorden: Att gå från målet att bara vara lite dålig till att ge tillbaka mer än man tar i anspråk i form av resurser och naturkapital som man är beroende av. Det betyder att skapa en positiv nettoeffekt av verksamheten och återställa natur och samhälle. Ett argument för att sträcka ut definitionen på hållbarhet till att omfatta en positiv nettoeffekt är att alla företag har en ordentlig skuld att beta av från tidigare år. Att ta ett sådant ansvar innebär att flytta sig långt från Milton Friedman’s tes att företagens enda sociala uppgift är att gå med vinst.
I en artikel i Guardian ges exempel på företag som tagit sig an denna nya utmaning, bl a nämns IKEA, som planterar mer skog än man behöver för verksamheten.
Att klimatkompensera mer än vad som motsvarar ens utsläpp ligger naturligtvis nära till hands. Vad mer kan man göra? Välkommen att lämna förslag!

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.