Blogg ICA kör Plan B...

Är det någon som sett senaste ICA-reklamfilmen? Butiksföreståndaren står och håller ett lödigt tal om hållbarhet, att träden och bäckarna försvinner, att man ska värna om naturen och planeten. Medarbetarna applåderar men kunderna tycks inte bry sig. Så säger han:” Nåja, vi kör plan B i stället”. Plan B står för business as usual, att enbart tänka på det kortsiktiga ekonomiska resultatet. Vad är det Stig vill säga? Att hållbarhet bara är trams? Filmen slutar med budskapet: ”Nu sänker ICA priserna på I love Eco”. Är det utförsäljning, eftersom ICA inte längre tror på dessa produkter. Av den glada musiken att döma ska dock tittaren dra en annan slutsats.

Filmen är en släng åt Marks&Spencer som presenterar sina jätteambitioner inom hållbarhet och klimat så här. ”Plan A, because there is no Plan B”. De menar att det är ett krav för företagets överlevnad att satsa på hållbarhet, något annat alternativ finns inte.
Hur skulle det vara att Stig i nästa film säger att allt går ut på att tjäna pengar och utarma jorden, då ingen gillar det byter han fot och säger: ”Nåja, då räddar vi väl planeten i stället”, varpå kunderna slänger varukorgar och rusar fram och hissar honom? Och slutbudskapet är: ”Nu klimatkompenserar ICA alla I love Eco-produkter genom att plantera träd – för vi bryr oss”.

KOMMENTERA

2 Replies

  1. Jag har läst ditt blogginlägg. Det är intressant som du säger att ICA försöker locka med lågt pris på ekoprodukterna medan MCDonalds pratar natur i sin kampanj. Man kan undra hur fast ICAs plan A-strtategi egentligen sitter om lönsamheten på det sortimentet skulle bli lägre med prissänkning. Jag skulle vilja jämföra ICA med Coop som haft samma en ekostrategi i 16 år och hållit fast vid den. Där sitter den integrerad i deras affärsmodell. ICA blir mindre trovärdig eftersom de överhuvudtaget kan tänka sig att göra en Stig-film med detta Plan B-tema. Jag menar att vissa grundläggande element i affärsmodell är så heliga att man helt enkelt inte skämtar om dem, eftersom någon (som tex jag och du) kan börja undra.

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.