Aktuellt Blogg Infrastrukturplan p...

#39 Idag går regeringen ut med att man gör en stor satsning på att utreda en östlig vägförbindelse, två miljarder kronor satsas. I förra veckan lanserades en satsning på 250 mkr till en flygplats i Sälen. För alla som arbetar med klimatfrågor är tajmingen för dessa satsningar ganska provocerande. Förra veckan lanserade FN:s klimatpanel sin rapport om klimatrisker, hur klimatförändringarna påverkar världen och vad vi kan göra för att anpassa oss. På söndag kommer FN:s klimatpanel att lansera sin rapport om hur vi kan minska utsläppen för att världen ska klara att begränsa klimatförändringarna, helst för att uppnå det av FN antagna tvågradersmålet.

Tajmingen från regeringens sida att lansera satsningar på fossilbränsleslukande infrastruktur som flygplatser och motorleder kunde därmed inte vara mer fel. Tänk om regeringen istället under dessa veckor lanserade nya klimatåtgärder såsom exempelvis massiva satsningar på teknikutvecklingen till andra och tredje generationens biodrivmedel?

Infrastrukturplanen är en av de största och viktigaste politiska prioriteringar som regeringen gör. Att då regeringen lägger fram en plan som inte bidrar till att klimatmålen nås, enligt Trafikverket som gjort underlaget, är att likt strutsen stoppa huvudet i sanden. Eller som Svante Axelsson från Naturskyddsföreningen säger ”Det är som om Arbetsförmedlingen skulle föreslå insatser för att öka arbetslösheten och att regeringen sedan klubbar igenom förslagen”. På vilket annat område bortser politiken så fullständigt från vetenskapliga rekommendationer?

Investeringsstödet på 250 miljoner kronor till Sälens flygplats blir ett i sammanhanget tragiskt exempel. Det är lätt att förstå att man vill stimulera turism och skapa arbetstillfällen i inlandet – men det är en omodern 1900-tals åtgärd att göra detta genom satsningar på flyget, en i sig kraftigt växande utsläppskälla.

Med en politik inriktad på fler trafikleder klarar vi inte klimatmålen. Bildkälla: www.lansstyrelsen.se. foto: Sofie Flod

En östlig motorvägförbindelse från Nacka under Djurgården till Östermalm med påverkan på Nationalstadsparken kan bara bidra till ökad biltrafik och ökande klimatutsläpp. Sverige borde istället satsa dessa miljardtals kronor på åtgärder som bidrar till att minska klimatutsläppen. Någon invänder säkert att det är bilarna som skapar utsläppen inte vägen, men så enkelt kommer man inte undan. Ett exploateringsprojekt som detta skulle under sin byggtid ge upphov till mycket stora klimatutsläpp. Vidare är det nödvändigt, särskilt i storstadsregionerna, att vi bygger infrastruktur som möjliggör mer energieffektiva och hållbara transporter om vi ska vända klimatutvecklingen.

När vi nu på söndag 13 april får nästa rapport från FN:s klimatpanel om hur utsläppen ska kunna minska så hoppas jag att det följs nästa vecka av ett paket med klimatåtgärder från regeringens sida. Den läsning som forskningen presenterar måste leda till besinning and transformativt tänkande hos beslutsfattare i alla läger. Normalt sett brukar svenska regeringar, oavsett politiskt färg vinnlägga sig om att bedriva en politik som följer förnuft och vetenskap, men gällande politikområden som har stor påverkan på klimatet så gäller detta inte.
Hur kan det komma sig? Hur får vi till en förändring?

Detta är inlägg #39 i initiativet #blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg om dagen i 100 dagar med start den 1 mars 2014.

Senaste Inläggen

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.