Blogg Kännedom och kunska...

I dagens DN kan man läsa om Arla Foods satsning på Arla Eko där de ekologiska produkterna mjölk, fil, gräddfil & grädde numera också bär sitt klimatansvar (tyvärr ännu inte i nättidningen). Detta sker genom att utsläppen från ko till butik kompenseras genom skogsprojekt med småbrukande bönder i Sofala Community Carbon Project i Moçambique. Läs mer i Arlas eget pressmeddelande.

Lars-Ingmar Karlsson väljer att i artikeln fokusera på prissänkningen och överskottet på ekologisk mjölk. Ett av skälen till Arlas satsning är förstås att sälja mer ekologisk mjölk. För att få konsumenten att flytta handen i hyllan har Arla redan tidigare under året kommunicerat mervärdet lokalt av att handla ekologiskt genom Ekoeffekten. Genom klimatkompensation lägger man till ytterligare mervärde.

Norrmejeriers vd får avsluta artikeln med att ”Om vi skulle betala en klimatkompensation skulle vi inte plantera träd i Afrika utan göra något som kommer Norrland till del”. Denna kommentar visar på okunskapen kring vad klimatkompensation är. Sveaskog erbjuder bl.a. LKAB en klimatsänka genom gödsling av skog som leder till att den svenska skogen växer snabbare och binder kol snabbare. Detta är inte klimatkompensation i dess ursprungliga definition, dessutom inte ett hållbart skogsbruk.

Klimatkompensation, ett fenomen som blivit känt genom Kyotoprotokollet, innebär att koldioxidutsläpp som åsamkas av t.ex. företag, organisationer eller privatpersoner kompenseras genom åtgärder utanför den egna verksamheten. Det kan exempelvis handla om utsläppsreducerande projekt i utvecklingsländer, vilket ofta är ekonomiskt rationellt då många av de mest kostnadseffektiva klimatåtgärderna finns just där. Tanken med sådana projekt är att också att föra pengar, teknik och kunskap från länder med utsläppstak till länder utan, dels för att komma till rätta med de skenande utsläppen av växthusgaser dels för att ge ett bidrag till hållbar utveckling. Klimatkompensation när den görs frivilligt kan ses som en självpåtagen skatt och blir ofta en pådrivare i arbetet att reducera egna utsläpp.

Jag uppfattar att Lars-Ingemar Karlsson vill främja det lokala och jag är den första att hålla med. Själv köper jag i första hand ekologisk mjölk för att det är bra lokalt för människa och miljö – nu kan jag även välja en klimatkompenserad mjölk som tar ansvar globalt. Läs mer om Ekokvitton här.

Resultat från undersökning av NovusI en studie Svenskarna & klimatkompensation som gjordes av Novus till ett seminarium i Almedalen 2011 visar att ca 2 av 3 svenskar känner till begreppet klimatkompensation. Närmare hälften av de tillfrågade sa att klimatkompensation är ett bra sätt för företag och organisationer att ta ansvar.

Fler företag borde göra som bl.a. Arla och Max. ”Om de resterande 99 % företagare i Sverige gjorde som dem skulle 6 miljarder kunna investeras i att bekämpa klimatförändringen”, sa Erica Bertilsson, Arvid Nordquist under Livsmedelsdagarna förra veckan.

 

 

 

 

 

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.