Blogg Klimat och miljömed...

Vi upplever en världsunik ökning i Sverige av försäljning av ekologisk mat. Hälsotrenden är het och vi kopplar även planetens välmående till den. Vi vet att vårt eget välbefinnande är beroende av den. Förutom en ökning av ekologiska livsmedel pekar trenderna uppåt när det gäller miljömärkta-, rättvisemärkta- och miljöanpssade varor. Även på Systembolaget ökar försäljningen av ekologisk dryck.

Vår senaste undersökning som vi gjort tillsammans med Novus bekräftar också det. Vi ser en uppåtgående trend då två av tre svenska konsumenter föredrar att köpa från företag som minskar sin klimatpåverkan och drygt hälften av konsumenterna tycker att klimatkompensation är ett bra sätt att gör det på. Resultaten visar att 65 procent föredrar att köpa produkter och tjänster från företag som tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan. Den andelen har vuxit stadigt de senaste fem åren från 56 procent år 2011. Även andelen som tycker att klimatkompensation är ett bra sätt för företag att ta ansvar har ökat, från 47 procent år 2011 till 55 procent i år.

Även medvetenheten om klimatkompensation som begrepp har ökat de senaste åren. Drygt hälften, 52 procent, uppger idag att man känner till klimatkompensation väl eller mycket väl. Motsvarande siffra var 33 procent år 2011.

– Det undersökningen visar stämmer bra med det ökade intresse som vi ser hos företag och organisationer att beräkna sin klimatpåverkan, minska sina egna utsläpp och att klimatkompensera, säger ZeroMission:s vd Mårten Lind.

Det kommer att bli intressant att se vilka som har förmågan att skapa attraktiva produkter och tjänster som konsumenter efterfrågar. På bilden ser vi   Etnies som insett att även om man tillverkar skor, så påverkar man klimatet och något måste man göra åt det.

 

 

KOMMENTERA

One Reply

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.