Blogg Klimat och moral...

Ann Heberlein forsätter artikelserien i DN Att handla mot bättre vetande. (Hoppas alla noterar klurigheten i rubriken!) Vi har kunskapen men vi gör inget eller vi gör fel saker. Att korrigera beteendet när konsekvenserna ligger långt in i framtiden är samma svårighet som att engagera sig i något som ligger långt bort geografiskt. Hur många tusen människor måste svälta och dö i Bangladesh för att skapa samma engagemang som om tio svälter och dör i Sverige? Avstånd i både tid och rum tycks ge samma effekt. Klarar vi endast av att vara moraliska varelser inför företeelser som ligger nära? Ann Heberlein exemplifierar med att det är självklart att gå ut och rädda ett litet barn i en damm även om vi förstör mockaskorna. Men inför klimatfrågan tycks vår moraliska kapacitet inte räcka till för att avstå idag till förmån för kommande generationer. Men moral är inte en överloppsgärning, det är en plikt oavsett vad vi orkar och har lust med. Då blir att avstå från att flyga eller äta kött inte som att göra gott utan något som vi bara måste. Ett moraliskt imperativ. Det kanske är dags att damma av Kants läror som inte stått högt i kurs i självförverkligandets och valfrihetens tidsålder.
Ann Heberlein menar att klimatfrågan inte kan lösas på individnivå. Individen måste få hjälp att börja handla, dvs sluta handla eller handla rätt saker. Normbildning är viktigt; vi tenderar att göra som andra. Frågan är hur initieras normbildning? Bland unga tycks många ändå ändra vanor. Att 80% av Sveriges unga har klimatångest är en motivationsfaktor, även om det då drivs att göra något för att slippa må dåligt.
Politikerna önskar naturligtvis slippa att säga att det krävs beteendeförändring. Det tror man inte det egna partiet gynnas av. Men är det inte dags att ta bladet från mun och säga som det är? Klimatet klarar inte business as usual Det börjar kanske finnas en folklig förståelse som kan kanaliseras!

KOMMENTERA

5 Replies

  1. Tack för ett intressant inlägg! Jag ser och hör den folkliga förståelsen växa sig starkare och frågan om hur den kan kanaliseras är riktigt bra? Hur fokusera på det vi egentligen vill ha utav livet?

  2. Håller absolut med att det behövs en beteendeförändring hos konsumenter. Vi behöver information någonstans ifrån och i Sverige ligger det gärna nära till hands att se åt politikerna. Men är politikerna verkligen de rätta för det här? Som du säger har de intresse av att inte verka för radikala, men samtidigt inte för passiva. Till slut blir fokusen på balansgången nästan större än driften att förändra, känns det som. Vi kanske borde decentralisera informationsflödet och trycka på att man letar efter information själv?

    1. Barbro. Därmed borde det finnas väljarunderlag för det parti som verkligen kliver fram!

    2. I framför allt USA har den politiska handlingskraften totalt blockerats. Men där händer positiva saker både inom näringslivet och bland städer. Politiken har blivit något av en kvarsten som bromsar. Tyvärr behövs en del initiativ därifrån, som tex att skapa incitament för förnybart, låta bli att bygga vägar i stället för järnvägar, beskatta klimatförstörande aktiviteter etc.

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.