Blogg Klimatet hett i Alme...

Almedalen är igång och klimatfrågan kommer att vara en av de frågor som står högt på dagordningen. Landshövdingen upplåter sin trädgård till att fokusera på miljö hela första dagen. Välfärd inom planetens gränser är en utmärkt titel för dagens seminarier. Det är allvar nu, vi ser hur naturhändelser redan nu får en stor påverkan på samhället, ekonomin och politiken.
Johan Rockström tar exemplet från några år sedan när översvämningar i Thailand slog ut 25% av världens hårddiskproduktion, USAs BNP-prognos nedjusteras med 3% efter torka som slog ut spannmålsproduktionen i Texas. Torkan i Ryssland 2010 ledde till stängning av rysk spannmålsexport som i sin tur ledde till höjda priser på bröd i Afrikas huvudstäder, som ledde till den Arabiska våren. Alla dessa händelser är en del av mönstret av att jorden mångdubbelt så mycket extrema väderhändelser idag jämfört med när man började göra meteorologiska mätningar. Klimatet driver idag politiken, fast det är alltför få som förstår det.
Miljöfrågorna är nu därför med all tydlighet ekonomiska frågor, och allt fler ser att sambanden är reella och inte bara två dimensioner hållbarhet. Klimatomställningen är en fråga för näringslivet och i nästa panel var det GE Norden och Volvo som berättar om hur de tjänar pengar på sitt hållbarhetsarbete. Att näringslivet är en del av lösningen för klimatfrågan är självklart för panelen, och att de behöver ta det ansvaret.
Gunhild Stordalen beskriver det som att kapitalismen är som en fors, det är tungt att kämpa emot den, men kan du rida på den får du en enorm kraft. Alltså, vi måste använda marknadskrafterna för klimatarbetet, och det skapar om affärsmöjligheter. Då kontrar och lägger Connie Hedegaard till: Klimatarbete är mer än bara en business opportunity – Business as usual, är ett framtidsscenario som inte existerar. Världen kommer att förändras, antingen av klimatförändringarna eller av att vi alla ställer om.
För att sammanfatta vad förmiddagens klimattalare var överens om så handlar det om att vi måste kommunicera klimatutmaningen mer och kraftfullare så att vi får med oss alla konsumenter och företag. Redan idag tjänar företag pengar på att vara klimatsmarta, det handlar om att bli resurseffektiv. Politiken måste leverera ytterligare styrmedel så det blir ännu mer lönsamt för fler att driva klimatarbete.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.