Blogg Klimatkompensation +...

Vår undersökning ihop med Novus i våras visade att 65  % av svenska konsumenter föredrar att köpa produkter och tjänster från företag som minskar sin klimatpåverkan. För några dagar sedan kom en undersökning ifrån Nielsen som visar att 66 % av respondenterna kan tänka sig att betala mer för produkter och tjänster från företag som åtagit sig att bidra till positiva social och miljömässig utveckling.

Dessutom visar en analys från Nielsen från 2014 att varumärken som visat engagemang i hållbarhetsfrågor växte med över 4% och företag som inte hade det, växte bara med mindre än 1%.

Det är dags att börja agera. Vad kan man göra?

FNs utvecklingsmål som lanserades i slutet av september är i verkligheten en ”att göra-lista” för Atroprocen. Många anser att de 17 målen är en förbättring av milleniemålen eftersom de anses vara mer inkluderande för både den privata och offentliga sektorn och angår alla världens länder, inte bara de rikare. De är universella som alla kan enas kring och inte bara några som angår fattiga länder. Målen ger också möjlighet ett gemensamt språk kring dessa viktiga frågor, något som lägger en god grund till att komma framåt.

Här kan du till exempel sortera på utvecklingsmålen och utforska kopplingen till din verksamhet.

Hur arbetar vi och våra kunder? Till exempel är skogar är något som vi brinner extra för på U&We och Zeromission. En huvudaktiviteter i våra klimatkompensationsprojekt är återplantering och bevarande av skog. Dessa aktiviteter bidrar till flera utvecklingsmål samtidigt, till exempel Mål 1 att minska fattigdom och Mål 2 att skapa matsäkerhet: Vi vet att en stor del av jordens människor är beroende av skog för sitt dagliga uppehälle, för att få mat, vatten och virke. Vi vet också att skogar är en nyckel till fattigdomsbekämpning och livsmedelsförsörjning.

Men det tåls att upprepa igen och igen, alla är vi beroende av jordens skogar. De tar upp 25% av alla våra utsläpp globalt, en ekosystemtjänst, bara genom att de finns; mål 15 fokuserar på att skydda biologisk mångfald och ekosystem, det uppfyller Plan Vivo också.

Alla mål kan analyseras på detta sätt, för vi vet att bra klimatkompensation får inte motverka något av FNs utvecklingsmål. Det är konkret för oss och vi ser goda resultat varje dag tillsammans med våra kunder. Vad gör klimatfrågan konkret för dig och som gör att du vill bidra? Ta reda det på det, det kommer att ändra ditt och andras liv för alltid.

Det kan tilläggas att 55% i vår undersökning tycker att klimatkompensation är ett bra sätt för företag att ta ansvar på. Det är alltså en kombination av att ta ansvar och minska utsläpp, samtidigt som man bidrar positivt till FNs utvecklingsmål.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.