I DN hävdar Jakob Lagercrantz, ordförande i föreningen Gröna Bilister, att bilbranschen och oljebolagen känt till riskerna med att E85 till flexifuelbilar har för hög sulfathalt. Samma artikel återfinns i Aftonbladet. Den höga sulfathalten gör att många moterer har havererar. Att branschföretagen idag säger att de blivit tagna på sängen stämmer inte, enligt Lagercrantz. De har haft informationen i fyra år men tigit och heller inte gjort något åt det. Hans förslag är att båda branscherna sätter upp en fond för att betala ut kostnader till de bilägarna som inte orsakat reparationsbehovet. Låter anständigt. Tyvärr blir detta annars ett exempel på att det inte är lönt att vara föregångare inom miljöområdet.
Blogg Lögner och sanninga...
Göran Wiklund
Lögner och sanningar om E85
Av:GÖRAN WIKLUND
KOMMENTERA
2 Replies
Your comment has been successfully submited.
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Den svenska etanolimportören SEKABs vd (tillika delägare i en bilfirma som säljer etanolbilar) satt i Gröna Bilisters styrelse 2004-2005. Då talade Gröna Bilister inte så mycket om problemen !
Men redogjorde Sekabs vd för problemen, så att Gröna Bilister hade kunnat reagera?