Blogg Miljö och fairtrade...

Försäljningen av ekologiska produkter ökar. Totalt ökade den med 18 % under 2009 trots recessionen. Axfood ökade 30%. Systembolaget 54%. COOP har 1 700 ekologiska produkter. Totalt svarar ekologiska produkter för 3,4% av livsmedelsförsäljningen. Rättvisemärkt ökade med 25% under 2009.

I takt med att fler företag lanserar ekologiska och rättvisemärkta produkter skärps konkurrensen. Det kommer helt enkelt att bli en hygienfaktor att ha dessa märkningar, annars riskerar man att tappa marknadsandelar. För t.ex. kaffe, choklad, müsli, vin, frukt är urvalet så stort att man konkurrerar mer med andra miljö- och rättvisemärkta produkter än övriga produkter inom sortimentet.
Hur ska man då ta täten och bli unik?
Att sälja lokalt odlat är ett sätt att stå fram i konkurrensen. För mejeri- och köttprodukter har det fungerat bra. Klimatkompensation som komplement till övriga certifieringar  är ett sätt att skilja ut sig. Här finns biluthyrning, papper, Saltå Kvarn, Kung Markatta, konferensanläggningar. U&W hjälper en rad företag med detta.
Härnäst kommer märkningar som visar att tillverkningen av produkterna inte tömmer jordens begränsade resurser, inte förstör ekosystem utan till och med har positiva effekter på de livsupphållande ekosystemen som planeten tillhandahåller. Att ha små vattenfotavtryck liksom skogsfotavtryck kommer redan inom något år att vara en produktegenskap som kommer att kunna driva affärerna.
Det blir tufft för dem som inte ens har miljö- eller rättvisemärkning!

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.