Blogg Så här ska företa...

Företag som har produkter och verksamhet som ligger rätt ifråga om miljö och klimat har allt att vinna på att försöka påverka statsmakterna att skärpa lagstiftning och regelverk. Lyckas man betyder det att konkurrenterna får investera och jobba på om de vill vara med. Trots det finns det en reflexinställning hos många företag att lagstiftning och regleringar är av ondo och ska motarbetas. Egentligen konstigt när man arbetat med att skapa en unik position som kan bli ännu unikare. På samma sätt finns det mycket att vinna på att få till samarbeten med miljöorganisationer, dels för att få hjälp att bli ännu bättre och dels för att profilera sig. Trots det har jag en känsla av att många företag är ovilliga att ge sig in i sådana samarbeten.

I filmen Beyond the Line beskriver vi en strategisk modell som innebär att företag bör söka nya intressenter, ta hjälp av t ex ideella organisationer och jobba med politiker för att skärpa miljökraven inom sin bransch.

Ett strålande exempel på detta tänk står Middagsfrid för. I en debattartikel i Miljöaktuellt har Kicki och Victor Theander gått tillsammans med Naturskyddsföreningen och forskare från SLU och kräver att politiker ska ta ansvar för att vi ändrar vår livsstil när det gäller våra matvanor, eftersom allt köttätande har så stor negativ klimatpåverkan.

Genom att gå ihop med dessa parter framstår Middagsfrid som en förkämpe för ett bättre klimat, man får in en artikel i Miljöaktuellt, får upp en fråga som de själva kommunicerar till sina kunder och de framstår som ansvarfulla. Jättebra!!

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.