Blogg Sigtunas skolbarn fÃ...

I slutet av förra veckan kom utslaget från Uppsala förvaltningsdomstol rörande Serveras överklagande av de krav som Sigtuna Kommun ställt kring djuromsorg. Vi har skrivit om detta i två tidigare blogginlägg.

Domstolen går på Serveras linje och underkänner upphandlingen. Beklämmande att de tycks gå enbart på Serveras information. Miljöstyrningsrådet har låtit en jurist undersöka frågan kring djuromsorgskrav och det konstateras i rättsutlåtandet att krav kring djuromsorg bör vara tillåtna.

Låt oss hoppas att domen överklagas till kammarrätten och att Servera ändrar inställning. Att våra skolbarn, äldre och sjuka som får mat finansierad av det offentliga inte ska kunna få mat som producerats på ett värdigt sätt är en skam.

KOMMENTERA

2 Replies

  1. Svar till Jens Johansson
    ”Sigtunas skolbarn fÃ¥r inte ställa krav pÃ¥ köttet”

    Vi förstår att du är kritisk mot vårt agerande isamband med överprövningen av Sigtuna kommun. Vi är mycket bekymrade över det sätt vårt agerande uppfattats och framställts i media. Självfallet skall skolbarn ställa krav på upphandling av livsmedel och få tillfälle att komma ut på gårdarna. Vi vill gärna ge dig information om motiven för vår agerande, på vår hemsida http://www.servera.se kan du läsa om bakgrunden och motiven för våra överprövningar.

    Hälsningar
    Nils Berntsson
    Servera R&S

    1. Tack för ert svar Nils.
      Jo, jag har faktiskt läst en hel del av det ni skriver pÃ¥ er hemsida och jag tror att det sätt som ni uppfattas och framställs i media beror pÃ¥ den spännvidd som finns mellan det ni skriver och det ni sedan gör. Och jag förstÃ¥r att ni är bekymrade, det finns mÃ¥nga undersökningar som visar att det tar lÃ¥ng tid att tvätta bort en stämpel som ”bov” för ett företag och att det ofta är väldigt kostsamt. Speciellt om man ingÃ¥r i en större grupp av företag och det dÃ¥liga ryktet sprider sig till övriga företag i gruppen.

      LÃ¥t mig bara peka pÃ¥ nÃ¥gra av de stora skillnader som finns mellan ”walk” och ”talk” vad gäller djuromsorg frÃ¥n Serveras sida:

      Ni skriver att ni lyssnar på era kunder och vill ge dem vad de vill ha och samtidigt har ni överklagat ett flertal kommuners upphandlingar som har med djuromsorg att göra och skrämt mångdubbelt fler till att inte ställa krav.
      Ni skriver att ni ställer krav på leverantörer i er uppförandekod. När man läser i er uppförandekod så står det: Serveras minimikrav (som för övrigt inte är imponerande) att djur ska:
      • ha skyddats mot onödigt lidande
      • ha blivit hanterade i enlighet med aktuellt lands djurskyddslagstiftning
      • under uppfödning ha fått tillgång till tjänligt vatten och lämplig utfodring och god omsorg

      Hur menar ni att ert agerande i detta och andra fall leder till att djuren skyddas mot onödigt lidande? Är det nödvändigt lidande om det krävs för att ni ska vinna upphandlingar? Är det detta ni menar när ni skriver ”För Servera är det en självklarhet att arbeta för bättre djuromsorg. Det har vi gjort under mÃ¥nga Ã¥r och det kommer vi att fortsätta med”. Ni skriver mycket svepande om att ni är för god djuromsorg men jag har inte kunnat hitta nÃ¥gra konkreta Ã¥tgärder.

      Ni skriver att ni vill stödja svenskt jordbruk och köpa mer svenskt. Som marknadsledande har ni ett ansvar för hur det faktiskt utvecklar sig. Och där vet du väl hur det ser ut, hoppas jag, med andel importerat i offentlig sektor vad gäller kött? Den strategi ni hittills drivit leder till allt mindre andel svenskt kött inom offentlig sektor och innebär ett stort misslyckande om ni verkligen ville stödja svenskt jordbruk.

      När man synar er i sömmarna vad gäller djuromsorg så blir det uppenbart att kortsiktig vinst prioriteras före god djuromsorg och kundernas önskningar. Vi tror inte det är ett framgångsrecept för ett företag och hoppas ni omprövar er hållning istället för att ständigt begära omprövningar av rättmätiga djuromsorgskrav. Er hållning att ni vill hjälpa till att hindra osund konkurrens klingar falskt när det sker på bekostnad av djurens välfärd och kundens vilja.

      Var rakryggade och gör det rätta, även om lagen ger er rätt finns det en etisk sida som inte går att bortse ifrån i dagens affärsklimat.

      Hälsningar
      Jens

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.