Blogg Storbolag sätter pr...

Att koldioxidutsläpp kommer att kosta i framtiden är något som många stora företag framför allt i USA utgår ifrån. I sina kalkyler för nya långsiktiga projekt inkluderar man en extra kostnad som investeringar måste klara.
Det framgår av en rapport från CDP. Bland företagen återfinns de allra största oljebolagen såsom Exxon, Shell, Chevron och BP. Detta är speciellt intressant därför att dessa bolag hör till dem som kraftigast motarbetar lagstiftning och reglering på klimatområdet, men som uppenbarligen är tillräckligt realistiska för att inse att i längden förlorar man den kampen.
Andra stora pch välkända aktörer som på samma sätt bygger in en koldioxidkostnad i kalkylerna är Walmart, General Electric, Google, Microsoft, du Pont, Walt Disney och Delta Airlines. Alltså bolag från många olika sektorer.
Det interna pris man räknar med växlar mellan 6 – 60 dollar per ton koldioxid. Google exempelvis använder internpriset 30 dollar och Exxon 60 dollar per ton. Som en jämförelse ligger priset i EUs handelssystem på ca 6,50 dollar. Det betyder att man räknar med en ganska saftig pålaga. Man kallar den här kostnaden lika olika, t ex ”carbon adder”, ”carbon cost”, ”shadow price” eller ”carbon fee”.
Dessa ledande bolag förutsätter alltså att utsläpp ska kosta och investeringar som har för stora utsläpp bär inte sina kostnader. Det skapar en intressant dynamik: Investeringar med låga utsläpp kommer nämligen att vara lönsammare allt annat lika. Detta driver affärerna mot det som jorden behöver; ett näringsliv som tar ansvar för klimatet.
Den här informationen borde väl vara tillräcklig för senfärdiga politiker att agera. Det kända citatet ”I must hurry, for there they go and I am their leader” har aldrig varit mer passande…

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.