Blogg Sugar washing...

Såg ni Sverker på teve igår när han tog upp sockerkonsumtionen och fetman? Det är ett lyft att se hur proffsigt han leder programmet och tar sig an samhällsproblem som vi tenderar att låta slippra mellan fingrarna av ren tillvänjning. Den här gången var det godis och socker i mat och dryck som skapar beroende. Och handeln som exponerar godis nära kassorna för att få merförsäljning. De handlare som var med hade inget moraliskt problem med detta. Konsumentministern Birgitta Olsson ansåg att friheten att själv välja är viktigast. Att höja skatten på socker som man gjort i våra grannländer ansåg hon vara fel. Att motionera och ha fler gymnastiktimmar var hennes lösning. Göran Greider, som själv gått ner i vikt, såg fetman och sockerkonsumtionen som ett klassproblem. Sverker undrade vad Livsmedelsverket håller på med, eftersom trots deras arbete befolkningens vikt bara ökar. Därifrån menar man att de inte har en chans att nå fram med sin kommunikation, när de har konkurrens från företagen med stora reklambudgetar.
Ur ett CSR-perspektiv kan fetmafrågan inte sopas under mattan. Att skapa tillvänjning hos unga konsumenter är i princip lika illa som att sälja tobak och sprit till ungdom. Även om det på ytan ser mer oskyldigt ut. Att ha en CSR-policy och jobba med miljön blir lite futtigt när de produkter som produceras med stort ansvar för vattenförbrukning och klimateffekt är sådana att leder till dålig hälsa och ytterst risk för förkortade liv. Vad ska det kallas; suger washing?
Jag ser fram emot Sverker nästa måndag kl 8. Då tar han sig an ekonomin, bankerna och deras avgifter. //Göran

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.