Blogg Svenska klimatpoliti...

Så kom då till sist statistiken som vi vetat skulle komma, beskedet att Sveriges koldioxidutsläpp ökat återigen. Utsläppen har ökat med 11 procent sedan 2009, men bortförklaras av nedgången i ekonomin under det året. Okej, då jämför vi med 2008 – utsläppsökning med drygt fyra procent. Man får gå tillbaka till 2006 för att få en sämre utsläppssiffra. Alliansregeringen tog en ansats och presenterade en klimatproposition 2009 som skärpte målen, men sedan dess har väldigt lite hänt på åtgärdssidan. Liksom under min tid på miljödepartementet stoppar finansdepartementet effektivt alla offensiva förslag till åtgärder.

Nu kan inte regeringen ducka längre. Nu har man på fyra år inte uppnått mer än 1,5 procents utsläppsminskning. Med den takten kommer inte ens de för klimatet otillräckliga målen för 2020 att uppnås.

Två åtgärder borde komma först på listan. Enligt regeringens egen klimatproposition ska ekonomiska styrmedel uppnå ytterligare utsläppsminskningar, när nu detta inte sker innebär det att koldioxidskatten behöver skärpas.

Det andra är att minska utsläppen från trafiken. Från genombrottet för miljöbilar 2006 som från början innebar rekordförsäljning av etanol- och gasbilar är det nu dieselbilar som premieras av regelverket. En ny miljöbilsdefinition ska vara på gång men enligt signalerna från regeringskansliet kommer den nya definitionen fortfarande vara lika inriktad på att stödja dieselbilar. Borde det inte vara självklart att miljöbilsdefinitionen siktar på att minska klimatpåverkan och målet om oberoende från fossila bränslen 2030?

Vill regeringen dessutom släppa loss omställningskraften i samhället skulle ett omställningsbidrag inrättas där kommuner och andra aktörer kan söka bidrag för konverteringen bort från fossila bränslen.

Sverige har de senaste åren förlorat i internationellt anseende bland världens miljöorganisationer på grund av att vår klimatpolitik tappat styrfart. Utsläppssiffrorna för 2010 borde vara en signal till statsministern att ta upp klimatfrågan på agendan igen.

I väntan på politisk handling måste nu näringslivet ta tag i sina utsläpp…

//Leif Holmberg

KOMMENTERA

One Reply

  1. Reinfeldt har ju ofta framhållit att Sverige lyckats skilja tillväxt och utsläpp åt (decoupling). Så är det inte uppenbarligen inte längre. Ska ekonomin växa utan att utsläppen gör det måste det till ett antal olika åtgärder precis som Leif säger. Annars får Reinfeldt och Borg stå där och skämmas. Framför allt i jämförelse med Tyskland.

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.