Blogg TeliaSoneras dilemma...

Det är lätt att säga CR (Corporate Responsibility). Det är lätt att skriva snygga texter om CR. Men det är svårare att göra CR. Det får TeliaSonera erfara.

Så här skriver man på hemsidan:
”TeliaSoneras tjänster bidrar till ett öppnare och mer digitalt inkluderande samhälle genom att skapa möjligheter för fler människor att kommunicera på bättre och enklare sätt.

Sett i ljuset av det avslöjande som Uppdrag granskning gjort kan man reflektera över texten. I själva verket är det så att ”TeliaSoneras bidrar till ett öppnare och mer digitalt inkluderande samhälle och skapar därmed möjligheter för repressiva regimer att kontrollera fler människor på ett bättre och enklare sätt.”

Vidare står det:
”Det är viktigt för oss att betraktas som en ansvarsfull arbetsgivare, en god samhällsmedborgare och ett företag som uppfyller globalt erkända normer. ”
Att vara en god samhällsmedborgare i en diktatur? Ja, det uppfyller man med råge. Dvs uppfyller det som diktatorn önskar. Globalt erkända normer? Här argumenterar TeliaSoneras VD utifrån att man följer lagarna i de länder man har verksamhet. Det är tunt. Det finns lagar i alla länder, demokratiska så väl som diktaturer. Nivån måste sättas högre. TeliaSonera måste ge uttryck för en egen uppfattning och inte dölja sig bakom att ”att följa lagen är tillräckligt”. Det är en reaktiv policy som bevarar det som är. Det är genom att näringslivet går före och överträffar lagar som lagstiftare utmanas. Vilken signal det skulle vara att man meddelar att TeliaSonera lämnar Vitryssland därför att vårt telesystem missbrukas av regeringen! Det kanske skulle sätta mer tryck på regimen än politiska påtryckningar.

Så här säger man också:
”Corporate Responsibility (CR) är integrerat i vår affärsstrategi och en del av varje medarbetares dagliga arbete.” Vackert sagt. Men diskrepansen blir till en avgrund när man hör effekterna av företagets dagliga verksamhet i diktaturländerna. Hög tid att skriva om texten på hemsidan! Förslag: ”CR utövar vi genom att följa alla länders lagar men vårt främsta ansvar gentemot aktieägare och medarbetare är att ha maximal vinst.”

VD Lars Nyberg visare i en DN-artikel att man är medveten om problemet. Men vad har man gjort åt det? Nu, efter att man blivit granskad, kommer säkert olika initiativ att tas. Ett verkligt CR-ansvar skulle då kunna vara att kraftfullt och globalt börja driva frågan om hur personlig integritet och mänskliga rättigheter skyddas och hur telecom inte ska kunna missbrukas. Dvs profilera sig som ett företag som är angeläget att deras produkter inte kommer till felaktig användning. Det är en svår men samtidigt ytterst angelägen fråga, eftersom även i demokratiska samhällen polis och säkerhetstjänst måste kunna komma åt brottslingar och terrorister. Men var går gränsen?
Att hävda att mobiltelefoner medverkat till den så kallade arabiska våren, som TeliaSonera gör, innebär att man inser att man befinner sig på politiskt mark men talar bara om fördelar och det blir naivt och ensidigt. Och så lätt att slå hål på!
Och nu får man känna på konsekvenserna, till exempel när Stockholm stad aviserar att man ska ompröva 40 000 teleabonnemang….

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.