Blogg Varumärken leverera...

Varumärken, eller brands som det numera heter på svenska, anses spela en stor roll i människors liv. Men en färsk undersökning som publiceras denna vecka från Havas Media och som återges i the Guardian stödjer inte detta. Hela 134 000 människor runt om i världen har tillfrågats och för dem spelar det ingen roll om 73 % av varumärkena skulle försvinna. Endast 20 % av varumärkena ansågs förbättra deras liv. Cyniska européer anser endast att 5 % av varumärkena förbättrar deras liv och de skulle inte gråta blod om 93 % av varumärkena försvann. Amerikanska konsumenter är något mer generösa. Däremot tror konsumenterna att varumärken skulle bidra till livskvalitet och välbefinnande. Så svarar hälften av européerna och ännu fler i USA. Men uppenbarligen gör varumärkena  inte det.

Det här är hårda fakta att ta in för alla företag som jobbar på sina brands. Hur ska det förklaras? Jo, företag möter inte människors förväntningar. Transparensen bidrar till detta. Folk förväntar sig av stora företag att vara engagerade i sociala frågor och välbefinnande men företagen levererar inte utifrån detta. I takt med att de sociala frågorna väger tyngre har företagen inte hängt med. Då funkar det inte med erbjudande typ ”köp två betala för en”.
.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.