Blogg Verkligheten ikapp V...

Nu överger Vattenfall sin miljöprofil. Man ska inte längre kommunicera att man är ett miljöföretag. Klokt, eftersom klyftan mellan vad man påstått och och vad man är varit vid. Nu kommer man att slippa vinna tävlingen om värsta ”green wash”-företag. Men det som är bekymmersamt är att nya VDn Øysten Løseth säger att man ska inrikta sig på lönsamhet. Det är väl en självklarhet och det får inte tas som en intäkt för att fortsätta med otidsenliga kolinvesteringar

KOMMENTERA

2 Replies

  1. Vi lever mitt i en pågående katastrof, ett skeende under allt vildsintare acceleration mot utplåning av – i vart fall – människams förutsättning för – i vart fall – värdigt liv, om liv överhuvudtaget.

    ”Det är synd om mänskorna”, sa, som vi vet, Strindberg, men mest synd är det nog om de stackars varelser som leder storföretag, till exempel Vattenfall.
    Dessa stackare är synnerligen beklagansvärda, då de frivilligt låtit sig låsas in i sin inre världs isoleringscell av önskan om ljus.
    För sent inser de att detta ljus icke avger värme, blott kylande is, glimmande av omoral, empatibrist, förnekelse av själ, behov av andlighet, omtanke om egna barn, förnekelse av sig själv som fullödig, tänkande mänskovarelse.
    Inifrån sin isoleringscell, med galler av aktieägarnas ständigt stigande krav om ekonomiska resultatförbättringar, kikar de stackarna ut, inifrån sin omöänsklighets bur, ut mot kvidande mänsklighet.

    Det ÄR synd om mänskorna – men mest om här aktuella stackare till lytta individer!

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.