U&We
  • Om oss
    • Våra värderingar
    • Vår vision
    • Vår historia
    • Vårt nätverk
    • Kvalitet- och hållbarhet
    • Integritetspolicy (GDPR)
  • Tjänster
  • Kunder
  • Aktuellt
    • Blogg
    • Pressrum
    • Events
    • Nyhetsbrev
  • Kontakt
    • För studenter
  • Svenska
    • pt-ptEngelska
    • svSvenska
    • pt-ptPortugisiska
    • pt-ptSpanska
MENY
AktuelltBlogg
Alla författare Alla kategorier
Amanda MöttönenAnna LarssonAnnie MånssonCecilia NäsmanEbba KuylenstriernaEllinor EkeGöran WiklundGästbloggareHåkan EmilssonJens JohanssonJessica CernaJohan SolbergKatrin DahlgrenMalin PumplunMaria SilvaMaria CosnierPeter WrenfeltZeroMission
VISA ALLA KATEGORIER miljökommunikation CirkulärtEkosystemtjänsterEnergiFinansFöretagGlobaltHållbarhetJordbrukKlimatKommunikationLivsmedelMiljöNyheterPlanetnyttaResiliensSocialTeknikTraincation
11 januari 2017

My ice-print: sea ice lost every year

I know the planet is warming, I know the risks involved, but my personal impact has often seemed distant and abstract. Until I found out about my ”ice-print.” Research by the MaxPlanck Institute for Meterology reveals how much sea ice is lost each year for each tonne of CO2e emissions. Find out how much this is per tonne and per person here....
CO2-utsläppKlimatmiljömiljökommunikationSvält. Undernäring. Klimatförändring
13 december 2016

Lucka 13: "Because Zlatan does it"

Det är Lucia och dags att öppna lucka 13 i vår julkalender. Vad behövs göras för planeten? Vilka luckor finns det? Vad saknas? Vi öppnar. Bakom luckan sitter… Du. Och jag. Alla vi individer som har världens bästa förutsättningar att vara en del av lösningen. Lucka 13 handlar om behovet av att bryta igenom psykologiska barriärer som gör att vi tar till oss av alarmen om planetens tillstånd och agerar. Att vi ändrar beteende. (Läs även Peter Wrenfelts lucka 11 "Dränks vi i nuet") Som den amerikanske juristen och miljöaktivisten James Gistave Speth sammanfattar det, är detta något vetenskapen och klimatforskarna står handfallna inför. Trots att sjukdomsinsikten är grundläggande, är det tydligt att alarmerande budskap...
BeteendeförändringKlimatmiljökommunikationPsykologiZlatan
02 februari 2016

Måste vi alltid mäta?

Hur länge orkar vi springa och hur fort? Hur tungt är ditt lönekuvert?  Hur punktlig är vår lokaltrafik? Vad väger din kropp?  Hur duktiga är barnen i skolan? Hur snygg är din partner på en skala?  Hur planetnyttig är ditt företag? I dagens samhälle i västvärlden så skall det nog fasen mätas. Allt det vi gör mäts på något sätt.  Ibland är det bra ibland mindre bra. Tidigare har mycket tid och kraft gått åt till att övertyga om de vetenskapliga grunderna för mänsklighetens klimatkris. Nu har vi äntligen passerat denna nivå. Möjligheternas fönster är uppslaget särskilt nu när de 17 globala hållbara utvecklingsmålen (SDG´s) är på plats samt klimatavtalet från COP21....
ekosystemtjänsterKlimatförhandlingarmiljökommunikationResliens
30 april 2015

"Svenska företag i chocktillstånd"

Det var rubriken i Svenska Dagbladet igår angående den nya hållbarhetslagen. Den nya lagen som, med all sannolikhet, kommer att innebära att 2 000 svenska företag får krav på att redovisa relevant, icke-finansiell information, t.ex. klimatutsläpp, jämställdhet, påverkan på biologisk mångfald och resursförbrukning. Till alla er företagsledare i chocktillstånd där ute vill jag bara säga - ta det lugnt. Andas. Fira Valborg och första maj i lugn och ro så kan ni ringa mig eller någon av mina kolleger på måndag. Vi har jobbat med de här frågorna i 20 år. Du hittar våra kontaktuppgifter här. Trevlig Valborg! #uandwe20...
Biologisk MångfaldCO2-utsläppEkonomiekosystemtjänsterKlimatmiljökommunikationmiljöstrategiNäringslivVatten
27 januari 2015

Jag åker buss-iness class varje dag

Jag vill slå ett slag för SL:s kampanj för att få fler företag att inse hur bra det är med tjänstebuss, tjänstetunnelbana och tjänstebåt. Det är en genial idé som även borde locka direktörer. Jag menar, vem vill inte resa i buss-iness class? Själv åker jag alltid buss-iness class eller tjänstetunnelbanan när jag ska på möten ute hos kund. Det är billigt, miljövänligt och inte minst lyxigt. Tjänstetunnelbanan går var femte minut, har bekväma säten och går nästan (nästan) lika fort som privatjet. Jag har även en chaufför som kör mig hela vägen och som dessutom ger tydliga instruktioner om var jag ska stiga av. Till och med dörren öppnas automatiskt! Lyx...
CO2-utsläppKlimatmiljöMiljöåtgärdermiljökommunikationmiljöstrategiNäringsliv
16 november 2014

Ekologiskt, vägen till svält - håller media på att rusta ned?

Imorse möttes man av nyheten i ekot att "ekologisk mat inte är bättre" Det visade sig att det var det gamla vanliga gänget på SLU som skrivit en debattartikel i SvD som helt utan kritiska kommentarer refererades. Var det ny forskning? Inte vad jag kan se. Att de personer som skrivit debattartikeln tycker som de tycker är ingen nyhet. De framför dem regelbundet. Här är två exempel från 2005 och 2009. Vad jag förstår är det ingen ny forskning som förs fram utan en lansering av en bok: Forskargruppen har tidigare fått kritik för sitt sätt att bedriva forskning vid en utvärdering. Så varför släpps det fram som en nyhet? Varför ställer man inga kritiska frågor? En annan...
Mediamiljökommunikation
14 november 2014

Sveriges mest hållbara hyresgäst!

För ett företag som ständigt arbetar för att lyfta sina kunder och deras hållbarhetsarbete, känns det lite ovant att själva få pris och uppmärksammas för våra egna miljöprestationer. Vi har förmånen att arbeta med kunder som prisas i Sverige och i flera fall i världen för hållbarhetsinsatser, men idag så var det vi, U&We, som fick ta emot priset Green Tenant Award 2014. Se prisutdelningen på Facebook. Syftet med tävlingen är att lyfta "företag och organisationer som framgångsrikt kombinerar hållbarhet och affärsnytta". Ett syfte som råkar passa oss som har som motto att vara "katalysator för goda affärer". Den fina prismotiveringen antyder att det var vår kreativitet som gjorde att vi slog ut stora...
Hållbart kontormiljökommunikationmiljöstrategi
VISA FLER
VISA FLER  
U&We
Catalyst for Good Business
  • Om oss
    • Våra värderingar
    • Vår vision
    • Vår historia
    • Vårt nätverk
    • Kvalitet- och hållbarhet
    • Integritetspolicy (GDPR)
  • Tjänster
  • Kunder
  • Aktuellt
    • Blogg
    • Pressrum
    • Events
    • Nyhetsbrev
  • Kontakt
    • För studenter
© U&We
+46 8 34 65 65 hej@uandwe.se
U&We
  • Om oss
    • Våra värderingar
    • Vår vision
    • Vår historia
    • Vårt nätverk
    • Kvalitet- och hållbarhet
    • Integritetspolicy (GDPR)
  • Våra värderingar
  • Vår vision
  • Vår historia
  • Vårt nätverk
  • Kvalitet- och hållbarhet
  • Integritetspolicy (GDPR)
  • Tjänster
    • Analyser
      • TNFD – Taskforce On Nature-related Financial Disclosures
      • Scope 3-screening
      • Kamelanalys
      • Fotavtryck
      • Klimatpositiv
      • Omvärldsanalys
      • Intressentanalys och -dialog
      • Väsentlighetsanalys
    • Strategi och förändring
      • Science Based Targets
      • Hållbarhetsdriven affärsutveckling
      • Vision och handling – ledningsstrategier
      • Hållbarhetscoach
      • Verktygslåda
      • Planetnyttig stadsförvaltning
      • Grönsamma affärer
      • Grönytefaktor
    • Uppföljning och utvärdering
      • Ledningssystem
      • Hållbarhetsredovisning
      • Klimatredovisning i Our Impacts
      • Worldfavor
    • Utbildning
      • Grundläggande miljöutbildning
      • Utbildning om ekosystemtjänster
    • Klimatkompensation
  • Kunder
  • Aktuellt
  • Blogg
  • Pressrum
  • Events
  • Nyhetsbrev
  • Kontakt
  • För studenter
  • Svenska
    • svSvenska
    • pt-ptPortuguês
    • esEspañol
    • enEnglish
U&We använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på webbplatsen.
Stäng