Aktuellt Blogg Värdegrund - snömo...

Värdegrunder är idag en naturlig del av många moderna organisationer. Fördelar som att värdegrunden kan vara vägvisande och grund för beslut lyfts ofta fram i nuvarande forskning. På senare år har även kritik riktats mot värdegrundsarbete och viss forskning menar att det är slöseri med både tid och pengar.

Vad är det som påverkar en organisation beslut? Är det budgetmålen? Är det nyckeltalen? Dina personliga drivkrafter? Kan organisationens värdegrund ha en praktisk betydelse för vardagen?

U&We brukar regelbundet genomföra strategi/planeringsdagar. Vi försöker tillbringa denna dag på ett ställe som har ett genomarbetat hållbarhetsarbete. Häromveckan var vi på Ersta Hotell och Konferens som drivs av Ersta Diakoni som är en av Sveriges största ideella aktör inom vård och omsorg sedan 1851. Ersta bedriver sjukvård, socialt arbete, utbildning och forskning, professionellt och utan vinstsyfte. Vilket innebär att allt ifrån hospis för barn respektive vuxna, anhörigstöd för missbrukare till fullskaligt sjukhus med en av landets bästa avdelningar för cancer. Vi fick möjlighet att få Erstas historia beskriven för oss. Det visade sig att grunden för verksamheten var de tre ledorden professionalism, tillit och hopp. Med en devis att alltid ”se människan” så var det enklare att ta beslut. Verksamheter startas och avslutas helt beroende på var behoven finnes. Att det genomgående har varit möjligt beror på en trygg värdegrund som fungerat som både åra och roder.

U&We´s ledord är: omtanke, samförstånd, ömsesidighet och öppenhet. Vilket innebär att vi gemensamt diskuterar vad dessa ledord betyder i praktiken. Detta har inneburet en stadig kompass för vilka individer vi vill anställa men även vilka typer av kunder vi vill samarbeta med. Om de ej jobbar för ett minskat klimatfotavtryck på ett trovärdigt sätt så är vi tvungna att nej tack. Värdegrunden ger beslutsunderlag för vardagen.

Ett annat exempel kan vi hämta från idrottens värld. Sveriges förbundskapten i fotboll (herrar) Janne Andersson intervjuades i Dagens Industri med bakgrund att han varit föremål för en undersökande uppsats (av forskaren Susanne Meckbach, publiceras i vår) vars syfte var att kartlägga hans ledarstil. Den visade sig präglas av tre ledord tydlighet, delaktighet, och prestigelöshet vilket har gett tydliga processer, kontinuerlig feedback, återkommande analyser. Varje samling inleder han med en halvtimme med genomgång av landslagets ledstjärnor alla skall veta vad som förväntas av dem på och utanför planen.

  • Tydlighet: Arbetet är tydligt och strukturerat. Varje samling avslutas med en utvärdering och nästa inleds med en uppföljning
  • Delaktighet:Delaktighet skapar samsyn och gemensamma normer
  • Prestigelöshet:“Han är tydlig med att han inte själv är bäst på allting utan ser kritik som någonting positivt. Det gör att det blir väldigt högt i tak”

 

För slätstruket? Tvärtemot vad som ofta sägs visar forskningen att det är bra om en grupp är enhetlig, åtminstone när det gäller grundvärderingar”, säger Susanne Meckbach.

 

Under resan till VM-kvartfinalens (2018) ändstation besegrade Sverige Italien, Frankrike och spelade jämt mot Tyskland. Mycket beroende på att Janne Andersson insett spelarmaterialets begränsning och hans budskap till spelarna har varit: Vi kan vara bäst i världen på tre saker: bäst förberedda, bäst organiserade och ha bäst attityd. Och det är just det som är en del av sportens charm att bästa spelarna inte alltid vinner utan att det är det bästa laget som gör det.

Medskick till näringsliv från fotbollen: Ovanstående faktorer ger trygghet, mening och inre motivation.Och forskningen visar att det ger bättre resultat än att drivas av pengar eller annan form av belöning”, säger Susanne Meckbach. Janne Anderssons filosofi bygger mycket på att bygga strukturer för vägen till målet. Då kommer resultatet som en bieffekt.

Vägledning eller snömos – en värdegrund kan vara både och. Det framgår bl a i uppsatsen Värdet av en värdegrund – en studie om värdegrundens praktiska betydelse att ofta är värdegrunden inte förankrad i verksamheten och har tagits fram av en enskild ledningsgrupp vid något specifikt tillfälle och saknar ofta medarbetarförankring.

Alla har kanske inte förmågan att vara lika tydliga som Janne Andersson. Men om man skall ha en värdegrund som bidrar så bör man se till att den kopplas till medarbetarnas vardag med hjälp av aktiva handlingsplaner annars så blir det snömos.

Senaste Inläggen

KOMMENTERA

2 Replies

    1. Tack Göran. Det finns förstås fler goda exempel att lyfta fram. Här kommer två till: Stjärnkockens Fredrik Erikssons ”Krogkoden”, en i första hand digital plattform som handlar om arbetsmiljö och värderingar – men också ett slags verktyg för att öka känslan av gemenskap och lojalitet, med föreläsningar, samarbeten och diskussioner. Eller varför inte bandyklubben Åby/Tjureda (snart i elitserien) som haft en “småländsk” ekonomikoll och en armé av frivilliga som drar in pengar vi bl a bygga scen för melodifestivalen. Kontinuitet på ledarsidan är bara förnamnet Owe Swensson har varit ordförande i 53 år!

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.