Den här krönikan av Andreas Cervenka i SvD tar sin utångspunkt i SAS akuta situation, men tar också upp fenomenet SAS: att inte fatta vad som är på gång. Det finns massor av exempel på att uppstickare efter ett tag kör över marknadsledaren. Ryanair är ett exempel, Toyota ett annat. Det som saknas i krönikan är en kopplingen till den omvandling vi kan räkna med till följd av klimatförändringen och jordens begränsningar och den därav följande nödvändigheten att skifta affärsmodeller så att företag blir hållbara. De som fortsätter med bau (business as usual) löper en stor risk att bli omsprungna. Inte minst inom energisektorn kokar det av innovatörer och entreprenörer som ska ersätta forssil energi eller effektivisera energianvändning. Här kommer de stora och mätta företagen att få se upp, sanna mina ord.
Blogg Fenomenet SAS och va...
Göran Wiklund
Fenomenet SAS och vad som väntar andra företag
Av:GÖRAN WIKLUND
Your comment has been successfully submited.