Aktuellt Blogg Tågresor med tid f...

Jag blir glad när jag ser att vi lärt av tidigare resors vedermödor. Fjolårets mastodont-resa till Montgenevre i Frankrike med många byten byttes i år till en i flera bemärkelser bekvämare rutt till St.Anton i Österrike. Trodde dock att sportlovsresornas tid var förbi när barnen rest på egen hand, men vi är fast i att resa vecka 9 eftersom mannen skolat om sig till lärare. Med anledning av läraryrket kunde vi resa från Stockholm först på fredag kväll vilket gav upphov till lite nytänk och mycket tid för samtal.

Resväg till St.Anton

23 februari kl. 23.10 – nattåg till Malmö i sovkupé gav bäst sovkomfort för två förhållandevis utarbetade femtiplussare. I Malmö bytte vi snabbt till första bästa Öresundståg (111 kr/person) över bron till Köpenhamn, där vi åt frukost på Lagkagehuset i Turistinformationens lokaler där det även fanns wifi och laddplatser.

24 februari kl. 11.35 – vårt “vanliga” tåg (128,80 Euro/2 personer) mellan Köpenhamn och Hamburg med möjlighet att sträcka på benen på färjan Rödby – Puttgarden avgick och ankom på tid. Lunch köpte vi med oss från Pasta du Nord som ligger på 30-60 % ekologiskt! Resesällskapet var det bästa. Dels det äldre paret från Ängelholm som för femtionde (!) året i rad tog tåget till Österrikiska alperna. Snacka om rutin och erfarenhet! Dels familjen från Lund som var på väg till Heidelberg som gav oss en ny dimension till att resa med tåg och barn. Resan blir en slags geografilektion och ett lärande i tågresandets konst. Dessutom fick vi fina tips på matställen vid Hamburg Altona, så vi tog en detour med S-bahn (1,60 Euro/person) till Altona. Middag intogs på the Lily of the Valley med “hem”-lagad supergod veganmat.

Kl. 20.14 – för första gången hoppade vi på ÖBBs Nightjet i Hamburg Altona där även de som tar bilen med på tåget kliver på. I år sovkupé med extra allt (219,80 Euro/2 personer) – bubbel och mini-brezels samt tofflor och öronproppar låg på kudden samt frukost som serverades av konduktören kl 8.00. Lyxigt och betydligt dyrare än att åka liggvagnskupé.

25 februari kl 9.48 – Railjet från Innsbruck till St.Anton (33,60 Euro/2 personer) tog dryga timmen och med ett boende på andra sidan tågstationen var vi uppe i Rendl-backarna kl 12.00.

Efter sju dagars skidåkning i minus 20-25 grader, sol, snöfall, dimma och slutligen plusgrader började vår hemresa.

Resväg hem

3 mars kl 16.57 – Eurocitytåget (19 Euro/p plus 3 Euro om du vill ha platsbiljett) gick direkt från St.Anton till Zürich via Lichtenstein, lite roligt för den som vill hinna med många länder under sin tågresa. I Zürich hade vi ett 40 minutersbyte och köpte middag hos Pasta Barn, ett företag som engagerat sig i och ger arbete åt människor med psykiska och kroppsliga problem.

Kl 20.00 – ÖBB Nightjet avgick från Zürich till Hamburg (279,8 Euro/2 personer) på tid och rullade på hela vägen genom Tyskland. Eftersom frukost ingick tog vi en kaffe i Hamburg och handlade lite lunch.

4 mars kl 9.28 – även detta vårt “vanliga” tåg på hemvägen (68,80 Euro/2 personer). Innan tåget rullade ut från Hamburg hann jag tänka den förbjudna tanken att denna resa gått lite för bra. Och mycket riktig ropade konduktören ut att det var människor på spåren mellan Hamburg och Lübeck och vi blev 20-30 minuter sena från start. Kampen om tiden började – för maken i alla fall. Med en rejäl upphämtning av tappad tid på den danska sidan av sträckan och ett snabbt byte, trots stillastående rulltrappa, i Köpenhamn hanns SJ-tåget med i Malmö. Själv skulle jag stanna kvar i Köpenhamn och Malmö för två dagars jobb.

Allt gott och väl även denna resa. Kan varmt rekommendera nattågen i Europa även om jag önskar mig fler och gärna med avgångar från Köpenhamn och Stockholm. Det är jag inte ensam om – läs debattartikel som skickats till flera dagstidningar i Danmark och Sverige i februari i år. Tipsar även om den fantastiska facebook-gruppen Tågsemester, för alla som är intresserade av att stanna på marken och resa med tåg.

På sista sträckan hade vi även sällskap med en familj som åkt skidor i en liten ort i Schweiz vilket omgående väckte våra drömmar om nästa års skidresa! Men redan i april ska jag ut och åka tåg igen – då är målet London. Väl mött!

KOMMENTERA

4 Replies

  1. Tack för en intressant reseberättelse. Jag reser en del med tåg i Europa och det här är ett bra bevis på hur enkelt man faktiskt kan resa med tåg trots alla avvecklingar vad det gäller nattåg ner till Europa.

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.