Blogg Bort med strutsarna ...

Tankesmedjan Global Utmaning har en artikel skriven av Per-Erik Boivie, fd utvecklingschefen på TCO och grundaren av den globala TCO-märkningen av dataskärmar,  där han argumenterar för att girafferna ska släppas fram i företagen. Girafferna med sin långa hals ser framåt och har strategisk överblick. Det är för mycket strutsmentalitet i våra företag, menar han. Fokus på kortsiktiga satsningar, aktieutdelning och miljonbonusar gör att samhällsansvar och hållbarhet skjuts i bakgrunden.
Social Venture Network har lanserat Giraffpriset som går till en person eller företag som stuckit ut halsen, brutit igenom motstånd och åstadkommit något extra inom områdena miljö, etik och socialt ansvarstagande. Vi på U&W stödjer detta och har beslut att medverka med prispengar till nästa års Giraffpris.

Det finns fler djurmetaforer inom företagsvärlden: Det delas ut Gasellpris och Strutspris. Själva har vi en förkärlek för kameler. Vi erbjuder kamelanalyser och föreslår företag att de ska ”sila kameler”, vilket betyder att identifiera och göra något åt verksamhetens stora miljöbelastningar, dvs inte sila mygg.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.