Blogg Den rosa badankan oc...

Att företag och branscher har olika mognad för att minska sin miljöpåverkan och bidra till ett hållbart samhälle är inte nytt. När de av miljöministern inbjudna företagen igår reflekterade över sin roll arbetet för en giftfri vardag bekräftas skillnaderna. Trist nog är det leksaksbranschen som sticker ut och säger sig behöva global gemensam lagstiftning och tillsyn för att vidta åtgärder mot hälso- och miljöfarliga ämnen i leksaker. Barnen är den mest utsatta och känsligaste gruppen i vår giftiga vardag. Men det räcker inte som motivation för leksakshandlarna. Gudskelov finns det goda exempel även i denna bransch. Gör ett besök på http://blinkotoys.se/.

Den rosa badankan som jag tidigare gav miljöminister Andreas Carlgren som en påminnelse om behovet av åtgärder för att få en giftfri vardag, fick igår en ny innebörd. Den symboliserar också nonchalans i leksaksbranschen. Nonchalans mot kunderna, barnen.

KOMMENTERA

2 Replies

  1. Hej Mia! Håller helt med. Och det fanns andra företag som miljöministern också lyssnade på, som Klättermusen och IKEA. De trodde mera på kraften i att ta egna initiativ. Vilket också är lätt att hålla med om. Arbetet med att få bort farliga ämnen i vår vardag är stort. Företag som vågar ta egna initiativ behövs. Företag som går Bortom Lagom. http://www.uwab.se/index.php?option=com_content&view=article&id=254&Itemid=175&lang=sv

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.