Blogg Inga mer barnsoldate...

Jag gick tillbaka till den 30 minuter långa youtube-filmen om krigsherren Joseph Kony och de osynliga barnsoldaterna i Uganda som det skrivits så mycket om. Idag har filmen efter 15 dagar 84 miljoner besökare. Vad säger det här egentligen? Hur har det kunnat ske? Filmen är bra gjord, men den handlar egentligen om något som ligger tillbaka i tiden. Nu är det ganska lugnt i norra Uganda där rebellerna tidigare huserade. Kony finns i Kongo, så det gäller att fånga in honom och ställa honom inför rätta. Men filmkonceptet och projektet är unikt och kreativt, det har byggts upp av bidrag från barn i många länder för att göra de osynliga barnen synliga.
80 miljoner besökare är något att reflektera över. Vad är inte möjligt att göra med en sådan uppbackning från engagerade medborgare. Man säger i filmen: Vi börjar med Kony, gör honom känd (snarare ökänd). Man engagerar kända personer och får dem att uttala sitt stöd. Sedan när uppmärksamhet nåtts kontaktar man policy makers. Enkelt men innovativt. Det är Facebook World. Det ger framtidshopp! Men internet kan också användas för andra syften och sprida lögner innan sanningen hinner ikapp //Göran

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.