Blogg Inte på räls läng...

Nattåget Stockholm-Malmö läggs ner. Det kanske är fler tåglinjer som borde läggas ner. Eftersom det inte är särskilt säkert att åka tåg längre. Men allvarligt talat, hur ska man kunna förespråka en övergång från flyg till tåg för affärsresor respektive från lastbil till tåg för godsfrakt när, utöver att man inte vet om tåget kommer fram i tid, något som alla måste vara beredda på, man nu inte heller vet om man kommer fram över huvud taget. Eftersom det är akut risk för urspårning på grund av bristande underhåll. Och då har inte vintern ens börjat!
Det måste vara något fundamentalt galet hos Trafikverket. Varje gång de får frågan varför de inte gör något åt att urspårningarna ökar svarar man med att hänvisa till statistik som visar att alla järnvägar blir säkrare. Kritik för att åtgärder inte vidtagits känner man inte till. Och varningar man fått har inte åtgärdats. 23 allvarliga urspårningar har orsakats av fel som Trafikverket känt till. De som skickas fram att svara svarar inte på frågorna utan upprepar bara att säkerheten kommer först. Säkerhet kommer säkert först, men eftersom folk inte märker det har man ett jättekommunikationsproblem. Jag tror vi just nu noterar en av de kraftigaste varumärkesdipparna på länge. Förtroendet för Trafikverket har slagit i botten. Och SJ dras med. Tågresandet har ökat under senare år, men det tror jag nu kan komma att gå ner. Det är trist särskilt som tågresor dessutom är mycket dyrare än flyg. Det yttersta ansvaret ligger hos politiken, som inte insett att vi har en infrastruktur där underhållet under mycket lång tid varit eftersatt.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.