Blogg Kung Markatta kompen...

Kung MarkKung Markattas VD Peter Enberg i gårdagens DIattas VD Peter Enberg berättade i DI igår om varför företaget klimatkompenserar för sina transporter och personalens tjänsteresor. Peter säger bland annat att tanken bakom Kung Markattas klimatkompensation är att: ”Våra kunder ska slippa välja mellan närproducerat och ekologiskt producerat”.

Peter berättar vidare att klimatkompensationen är en del av en större klimat- och miljöstrategi. En tanke är exempelvis att Kung Markatta-produkter såsom sojamjölk och tofu kan ersätta mjölk och kött och på så sätt generera en positiv klimateffekt. Man försöker också se över transportslag och har sedan en tid lagt om transport av 300 ton ekologiska Italienska konserver till tåg istället för lastbil.

Det vi har sett på U&W [you&we] efter att ha jobbat många år med klimatkompensation för företag är att kompensationskostnaden kan bli ett starkt incitament och en ekonomisk drivkraft att minska sin klimatpåverkan. Det här är ett bra exempel. Kompensationen för Kung Markattas transporter sker genom trädplantering i Chiapas, Mexiko, ett projekt som Jens Johansson på U&W [you&we] besökte innan jul. Läs mer här.

Nyheten togs även upp igår av Icanyheter.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.