Blogg Slaget om Kalifornie...

Det utspelar sig ett intressant klimatslag i Kalifornien just nu och som ska avgöras om tre veckor. Det ska bli en omröstning om statens klimatlag kallad AB 32, som innebär att klimatutsläppen för 2020 ska ner till 1990 års nivå. Starka krafter vill få bort denna lag. Den sk Prop 32 kopplar ihop klimatåtgärder med arbetslöshet och vill bort lagen tills arbetslösheten sjunkit till 5,5% under en länge tid. Prop 32 backas upp av starka lobbykrafter, framför allt Big Oil som fyller på kampanjbudgeten med $. På andra sidan står Sierra Club och andra miljöorganisationer. Men det intressanta är att där står också näringslivet i form av progressiva företag. Det är Google och andra Silicon Valley-företag, venture capitalföretag, Nike mfl, som tvärtom hävdar att lagen kommer att öka sysselsättningen, speciellt inom green tech. De har donerat ännu mer $ till kampanjbudgeten för att behålla lagen.
Detta är något helt nytt: Det är inte ideella organisationer mot näringslivet. Utan två falanger av näringslivet – det gamla mot det nya. Det blir spännande att se vem som vinner!

KOMMENTERA

3 Replies

  1. Härligt att höra! Det är liten den andan som jag gillar hos företagen som tar till sig Cradle to Cradle. Det är ingen konsumentkraft eller tryck från någon myndighet som driver det (även om det allmänna opinionen om klimatfrågan förstås påverkar) utan det är inspirationen och de självklarheter som C2C lyfter fram! Samma företag som du var på klimatlagens sida är även aktiva på C2C-fronten bl a tillsammans med Schwarzenegger.

  2. Det är en spännande utveckling som jag väntat på. Det borde vara självklart tycker jag att företag som kommit längst i sitt miljöarbete faktiskt lobbar för tuffare lagstiftning. På det viset gör man livet svårare för de konkurrenter som ligger efter.

  3. Nu har väljarna i Kalifornien sagt sitt. Den aktuella miljölagen kommer inte att rivas upp. Därmed framstår denna stat som den delstat som ligger längst fram. Hoppas kan man nu att det blir ett exempel för andra stater också.

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.