Blogg Tågresandet har bli...

För minst tionde gången sedan 2010 tar jag tåget till Europa. Skidåkning i Alperna är målet och för första gången under dessa år märker jag av en förändring. Det är många fler som är nyfikna på att åka tåg och som faktiskt byter ut flygresan mot tåg. Några har följt tipset att ta hjälp av Kalmar Resebyrå. En familj har inspirerats av mina tidigare bloggposter om tågresor till Österrike, Schweiz, Italien & Frankrike och tagit första morgontåget från Stockholm på fredagen för att hinna med nattåget samma dag från Hamburg och därmed vara framme på skidorten under lördagen.

För egen del har restiderna fått styras om då en familjemedlem skolat om sig till lärare.  Det visar sig att en annan rutt också blir bra. I år tog vi ett sent tåg på fredagskvällen till Köpenhamn för att sova en natt i Danmark innan vi åkte vidare den ”vanliga” rutten med tåget över Rödby-Puttgarden till Hamburg och därifrån direkt vidare till Zürich. Från Zürich når man det mesta och vi kom fram till Lenzerheide i Schweiz sent lördag kväll eller snarare natt…

Är man modigare eller dumdristigare, så hade man kunnat ta ett tight tågbyte i Hamburg på 8 minuter och varit framme i Zürich två timmar tidigare. Vi unnade oss istället en rejäl lunch under vår tvåtimmarspaus i Hamburg och åt senare middag på Intercity-tåget med bordsservering och vita dukar!

WIFI

Kvällen innan vi for höll jag ett litet föredrag för PUSH Sveriges lokalförening i Stockholm och berättade om mitt tågresande. En fråga som ställdes handlade om möjligheten att ladda dator och mobiltelefon samt tillgång till wifi. Nedan presenteras en lista över hur det sett ut under årets resa genom Europa:

  • Stockholm – Malmö: laddning & wifi finns, men uppkopplingen var under fredagskvällen väldigt svajig och långsam
  • Malmö – Köpenhamn: ladda går bra på lokaltåget men wifi tänkte jag inte på.
  • Köpenhamn – Rödby – Hamburg: laddning finns på tåget hela vägen. Wifi på danska sidan var riktigt bra. Funkade t.ex. perfekt att jobba både mot Skolsoft & server.
  • Puttgarden – Hamburg: på tyska sidan fanns det inte längre någon Wifi.
  • Puttgarden – Lübeck: på grund av ett tekniskt fel bytte vi till ett Regionaltåg som hade ett fungerande Wifi och  laddning av elektroniska apparater, men bara i 1:a klass!
  • På en hel del stationer i Tyskland finns 30 minuters kostnadsfri Wifi. Kolla den lilla reseplanen som man får på varje tåg om vilka stationer som har detta.
  • Hamburg – Zürich: genom att åka dagtåg genom Tyskland går det fortare än med nattåget. I vår kupé fanns både laddningsmöjlighet och WIFIonICE.
  • Zürich – Chur: vi tog ett regionaltåg utan Wifi på tåget

OBS att Schweiz inte är en del av EU och har dyra telefon och surftaxor. På tågstationen i Zürich finns ca 1 timmes fri surf och på Intercity-tågen likaså. Hemvägen var supersmidig och wifi fanns på alla tåg utom på nattåget.

Inspiration

I spåret av den tilltagande flygskammen hittar jag mer och mer tågskryt och därmed inspiration på spännande resor i Europa och världen. Nedan följer några länkar som jag hittat bara i år:

På räls till Rivieran, 5 tips för dig som vill skippa flyget. Skrivet av tidigare klassmamma!

Meteorologen tog tåget till Thailand!

Resetidningen Vagabond har släppt en specialtidning om Tid för tåg!

Tågsemestergruppen på facebook har numera nästan 69.000 medlemmar och det kommer att anordnas en Tågsemesterträff den 30 mars i Stockholm. Du anmäler dig här.

Tågsemester.nu är en vidareutveckling av gruppen och kommer bland annat att erbjuda tågcharter. Visst låter en resa till Lofoten lockande? 1-9 juni går den av stapeln och du hittar mer information här.

Sen kan man ju inspireras av närmare resor också:

  • Författartåget till Umeå litteraturfestival 14 mars!
  • Nattåg till svenska fjällen!

Det har tyvärr blivit sämre…

…men kommer förhoppningsvis bli bättre. Jag läser bland annat om att SJ ska göra det lättare att boka tågresor utomlands. Att Ving ska ordna tågcharter till Italien för knappt 15.000 kr i 6-bäddskupé och att Dagens Nyheter har två fullbokade tågresor fullspäckade med kultur i höst. Framställs dessutom som framtidens resa! Och regeringen vill satsa på att få igång nattågen från Sverige igen!

Så hur var det förr…

  • 1986 tog jag tåget till Frankfurt för att vara au-pair ett år. Då gick nattåget från Stockholm till Hamburg!
  • Våren 1993 hade jag en utbytestermin i Wien. På den tiden kunde man fortfarande pollettera resgods. Jag skickade ned min egen cykel vilket förenklade livet i avsevärt.
  • 2011, när vi för första gången tog tåget till Alperna, bokade vi tågcharter med Northlander. Det chartrade tåget gick direkt från Höje Tastrup utanför Köpenhamn till St.Anton.
  • Fram till 2014 gick City Night Line från Köpenhamn. Mina äldre bloggposter handlar om dessa resor.
  • Idag och ännu en tid framöver går nattågen från Hamburg och körs av ÖBB (Österrikiska järnvägen).
  • Under delar av året trafikerar Snälltåget sträckan Malmö – Berlin med möjlighet till anslutning från Stockholm.

Jag hoppas att du tillhör en av dem som vågar prova! Att tågsemestra är kul. Själv hoppas jag inom kort kopiera min kollegas resa till Italien, som du kan läsa mer om här.

KOMMENTERA

4 Replies

  1. Toppen Ellinor,
    Jag har inte tågsemestrat sedan jag var 19 och luffade genom Europa. Superbra att få tips hur man gör och var man kan leta mer info så att jag kan ansluta mig till tåggänget. Känns superspännande. Känner du någon som rest med hund och tåg får du gärna tipsa.

    //Erica

    1. Åh vad glad jag blir att du läst bloggposten.
      Har ju rest i många år nu men inser att jag inte så ofta mött någon med hund.
      Mitt tips är att du ställer frågan i Tågsemester-gruppen på Facebook. Gruppens medlemmar är väldigt generösa att dela med sig med sina erfarenheter.

      //
      Elliinor

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.