Blogg Vad kan företag fö...

I fredags samlades representanter från företag och organisationer samt forskare på IVA konferenscenter för att lyssna och samtala kring temat ”vad kan företag förvänta sig av den femte IPCC-rapporten?”. Det var ett fullspäckat seminarium anordnat av bland annat Hagainitiativet och SEI.

Stort fokus låg på att företag behöver förstå vilka risker och möjligheter klimatförändringarna innebär för affärerna. Att ignorera riskerna kan visa sig vara en dyr historia. Magnus Benzie, forskarassistent på SEI, pratade om vikten av att bygga motståndskraftiga underleverantörskedjor och tog under sin presentation upp Honda som exempel. Under översvämningarna i Bangkok 2011 gick företaget miste om 80 % av sin vinst då bilfabriken i Bangkok låg under vatten, vilket i sin tur drabbade jobb i Europa. Världsbanken uppskattade därtill att översvämningsskadorna i helhet kostade samhället ca 46 miljarder dollar. Andra exempel på företags sårbarhet som togs upp var torkan i Brasilien 2012 som drev upp prisetför sojabönor till de högsta nivåerna i historien, samt tsunamin i Japan som slagit hårt åt den Japanska industrin.

Det centrala budskapet var att klimatförändringarna medför alltmer extrema väderhändelser med konsekvenser som inte bara drabbar lokalt utan på omfattande systemnivå. För företag är det därför viktigt att identifiera sin leverantörskedjas sårbarhet mot extremt väder. Den senaste CDP-rapporten vittnade om att det är något företag generellt misslyckas med. Ju längre leverantörskedja desto svårare är det att få kunskap om leverantörernas sårbarhet och exponering.

I efterföljande paneldebatt deltog bland annat Dov Brachfeld, global hållbarhetschef på H&M. H&M inledde nyligen en testproduktion i Etiopien som under hösten förväntas skalas upp till att producera ca en miljon plagg i månaden. Moderator Johan Kuylenstierna tog tillfället i akt och frågade Brachfeld huruvida H&M hade utvärderat klimatförändringsperspektivet när de tog beslutet att etablera sig i Etiopien? Det korta svaret var ”Yes, it figured in”.

Att representanter från både forskning, näringsliv samt politiken fanns på plats var det jag uppskattade mest med seminariet. Paneldebatterna gav möjlighet att direkt ta tillvara på frågeställningar och få dem belysta genom de olika representanternas svar.  ”Varför händer inget när vi har all denna kunskap”, ”Vad behöver näringslivet för att ta långsiktiga beslut”. Svaren berörde allt från att finansiella styrmedel såsom krav på obligatoriska klimatbokslut behöver komma på plats, årsrapporterna behöver innehålla transparent information kring klimatrisker, samt innovation och nya affärsmodeller är viktiga för att medverka till den omställning som behövs.  Konsensus var även att vi behöver gå bortom BNP för att uppnå långsiktiga beslutsmodeller.

U&We och ZeroMission arbetar vi med hållbar affärsutveckling, dvs att hållbarhetsfrågorna skall bli affärsdrivande så att våra kunder kan tjäna pengar på att göra planetnytta. Några av våra mest framgångsrika samarbeten har vi med familjeägda företag som inte styrs av kvartalsrapporter och kortsiktiga ekonomiska resultat. I stället kan man unna sig att blicka framåt och tänka på nästa generation. Den bilden bekräftade även Anna Borgeryd från Polarbröd som under sin presentation deklarerade: ”att vara familjeföretag betyder mycket, vi kan göra precis vad vi vill”.

Claire Wigg ger ytterligare en vinkel från seminariet, hennes blogginlägg hittar du här.

Honda bilar under vatten. Bild: CHRISTOPHE ARCHAMBAULT/AFP/Getty Images

 


 

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.