Blogg CDP - snart är det ...

Snart är det återigen dags för svenska börsnoterade företag att berätta om hur de arbetar med klimatfrågan. Idag anordnade CDP en workshop för att berätta om sitt arbete och ge företag en uppdatering kring de frågor som kommer att ställas i årets enkät.

Det har inte skett några större förändringar sedan förra året (förutom att CDP numera endast heter CDP och har en nyare, snyggare logotyp) men min känsla är att CDP fokuserar allt mer på performance. För att få höga poäng kan företag inte bara ska berätta om hur de arbetar utan även visa på vad de uppnår med sitt klimatarbete. Självklart ligger fokus främst på att visa att det skett utsläppsminskningar av direkta och indirekta växthusgaser, men även på tredjepartverifiering av klimatdata och mer detaljerade frågor kring policyfrågor och initiativ för utsläppsminskningar. Här kan du ladda ned årets frågeformulär.

En fråga som många CDP-rapporterande företag ställer sig är – hur används den här informationen? Många företag upplever att de inte får någon feedback på att investerare är intresserade av företagens risker och möjligheter kopplade till klimat, vad de har för strategier och hur många ton växthusgaser de släpper ut varje år.

Christopher Wright från Norges Bank Investment Management (NIMB) berättade hur de har valt att använda data från CDP för att utvärdera sina investeringsportföljer. NIMB har gått ett steg längre än att endast titta på rankingen för disclosure och performance och använder istället rådatan som företag rapporterar in till CDP för att göra egna analyser. Bland annat har de analyserat vilka risker och i vilken utsträckning företag upplever dessa risker inom olika sektorer. Med en färgkodning (röd, orange och grön) har ett system utvecklats för att på ett övergripande sätt se vilka företag i vilka branscher som med stor sannolikhet kommer påverkas negativt av ökande energipriser, produktmärkningar eller utökad utsläppshandel.

Jag hoppas att fler investerare tar chansen att använda den information som CDP har samlat på sig under de elva år de har arbetat med att öka företags medvetenhet och transparens kring klimatfrågan. För vem vågar ignorera de risker en fyragraders temperaturhöjning kommer att innebära för företag och planeten?

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.