Blogg Från Brit Stakston ...

Tala till hjärtat för digital succé!

Den uppmaningen fick vi av Frida Boisen på ett frukostseminarium som anordnades av Meltwater härom veckan.Twitter

U&We har bloggat sedan 2009 och funnits på Twitter och facebook lika länge. Har vi talat till hjärtat? Ibland! Vi har i alla fall skrivit om våra hjärtefrågor. Inspirationen att börja dela med oss av vår kunskap via en blogg fick vi av Brit Stakston & Niclas Strandh. Det är inlägg med bilder som skapat mest trafik och delningar och 2014 skaffade vi Instagram. Men om sanningen ska fram har vi lättare för orden än för bilderna, trots att en bild säger mer än 1000 ord!

Frida undrade hur många av deltagarna som använde Snapchat, Periscope… Det kommer nya applikationer och startas nya sociala mediekanaler hela, hela tiden och det gäller att hänga med. Eller i alla fall våga prova på. Mobilen ses inte längre som ett verktyg – det är att jämföra med en kroppsdel. Puh! Så älska din nya kroppsdel och mobiloptimera, sluta att desktop-optimera – mobilen är nyckeln till allt! Svårt för mig som tycker om min stora skärm och gillar att använda Tweetdeck när jag är på konferenser och seminarier för att kunna få bättre överblick när jag delar med mig. En tröst var att det fortfarande är facebook som gäller för företag. ”Alla” finns där. Har du inte en sida ännu? Skapa en bums. Har du en hjärtefråga – skapa en facebook-sida för den.

Så älska det nya

  • virtual reality – älska spelvärlden, drömmar blir till verklighet. Även resebranschen har hakat på, besök ditt resmål redan innan du är på plats. Gå på gatorna du än så länge bara drömmer om…
  • alla blir uppkopplade – älska möjligheten till en global succé.
  • roboten – älska att få tjänster och saker uträttade perfekt. Den robotdrivna bilen var ett inslag på dagens nyhetssändning – den möjliggör smalare gator, minskad mängd trafikolyckor…
  • #gameification” – älska att göra det roligt! Det måste vara kul att rädda världen, det räcker inte att bara posta grejjer. Skapa ett spel, en tävling – hittar du våra kollegor i den här filmen, på den här bilden. Gör en story av det du postar…

U&We kan göra mycket mer och bättre av våra postningar, men att de blir av är att de görs av lust! Själv skrämdes jag lite av algoritmens kraft, även om Frida tyckte vi skulle älska den med. Visste du att:

  • 10 gilla – gör att algoritmen känner dig bättre än kollegan
  • 150 gilla – algoritmen känner dig bättre än familjen
  • 300 gilla – algoritmen känner dig bättre än din partner!

Givetvis tog Frida Boisen upp mycket mer under den intensiva frukosttimmen. Det mesta finns att läsa i hennes senaste bok – Digital succé: så lyckas du med sociala medier – där hon glatt delar med sig av alla sina tips och idéer. En bra handbok helt enkelt. Här kan du läsa recension av boken i Resume.

Själv älskar jag hennes 5-minuters avslutning där hon säger, dela med dig av din kunskap och kom ihåg att du är publicist! Bygg dig på facebook, instagram, linkedin, twitter, youtube eller snapchat. Har du en talang – berätta om den.

Tips på 5 minuter

  1. öva öva öva – säg något, var där, posta! Och ja, var gärna personlig. Överraska. Visa känslor! Bjud på dig själv Skaffa Snapchat!
  2. Säg det först! Sätt agendan, för då blir du en vinnare.
  3. Säg det bäst! Om du inte är först, var bäst. Skäms för att vara svensk… det är rätt mycket Indien över Sverige. Formulera dig som Hans Rosling!
  4. Gilla & dela. Var generös. Säg grattis! Och tipsa om de du följer på twitter genom #ffse – varje fredag! Säg det inte bara på jobbet utan dela med dig på social medier. Var en chef som ger pepp!
  5. Våga följ först. Var inte blyg. Våga ta de första stegen … det är som att fråga chans.
  6. Hashtagfiska – 5-8 hashtag krävs för att få folk att förstå vad du vill prata om.
  7. Pinga in rätt forum – Insta/twitter/fb/linkedin/spapchat Wall group
  8. Svara! Var aktiv i konversationen. Du kan komma i kontakt med nya personer. Så försök att svara – om debatten inte spårar ut.
  9. … här tappade jag henne…
  10. Älska innovationer! Periscope har 10 miljoner användare worldwide. Snapchat är störst bland unga och har 1 miljon användare i Sverige.

Så tack Brit & Niclas för att ni fick oss att börja och tack Frida för inspiration till att fortsätta och att prova nytt.

Tillsist ett tack till Meltwater som även har sammanfattat seminariet i en videoblogg.

 

Senaste Inläggen

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.