Blogg Ekologiskt ökar...

Försäljningen av ekologiska produkter ökar kraftigt. I sin marknadsrapport 2010 berättar KRAV att ökningen var 18% i fjol. Samtidigt är det ett stort antal bönder som vill börja producera ekologiskt. Ökningen av mark i karens har ökat med över 70%. Totalt är det nu 3 600 bönder som odlar ekologiskt. Roligt att notera detta samtidigt som ett antal professorer och forskare på SLU dömer ut det ekologiska jordbruket och anser att industrijordbruk med ökade kemiska tillsatser varje år är att föredra.

KRAV kommer att introducera en ny logga, vilket naturligtvis inte alla företag som har KRAV-märket på sina förpackningar gillar. Saltå Kvarn till exempel säger att det kommer att kosta dem flera hundra tusen kronor att ändra.

KOMMENTERA

4 Replies

  1. Men hallå, det är inte KRAV som driver det här!

    KRAV är frivilligt, men har samordnat sig med EU:s tidtabell. EU, däremot, tvingar företagen att göra om sina förpackningar dels med att det ska in en logga till, och dels med en dead line. Den dead linen har KRAV dessutom slitit hårt för att förlänga så långt som möjligt, just för att dämpa onödiga extra kostnader.

    Så man kan säga att KRAV:s logobyte inte kostar något att tala om. Däremot ger förmodligen KRAV:s hårdare regler ett högre marknadsvärde. Det borde innebära att företaget i fråga tjänar på att använda KRAV-märket, när de ändå måste göra om förpackningen.

    Och dessutom skyller inte Saltå enbart på KRAV.

    Johan C

  2. Tack för de kompletterande upplysningarna och att KRAV samordnar sig med EU-märkningen! Men det Saltå nämner är att ändringen kommer att kosta. Förhoppningsvis tjänar de tillbaka det på det högre marknadsvärdet

  3. Min poäng är att många vill få det till att KRAV är kostnadsdrivande. Jag menar att KRAV gör vad de kan för att hålla kostnaderna nere och istället värdet uppe. Men det värdet är mycket svårare att mäta. Och i just det här fallet får UWAB det till att det är KRAV som orsakar kostanden. Så är det inte, hur man än vänder och vrider på det.

  4. Jag ser nog båda sidorna och påstår inte att KRAV enbart är kostnadsdrivande. Men som alltid gäller det för ett KRAV-märkt företag att verkligen kunna kommunicera det ökade värdet, så att kalkylen blir positiv. Att förutsätningarna finns visar ju er marknadsrapport, där efterfrågan på ekologiskt ökat kraftigt.

Your comment has been successfully submited.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.